پیشتازتک پلاسدنیای خودرو

بهترین اتوموبیل های با بدنه فایبرگلاس

فیلم سینمایی سرخ پوست

در ۷۰ سال گذشته خودروهای زیادی با بدنه‌ی فایبرگلاس تولید و روانه بازار شده‌اند. حتی در موارد انگشت شماری اتوموبیل هایی دیده‌ایم که در ساخت شاسی یکپارچه‌ی آن‌ها نیز از فایبرگلاس استفاده شده است. 

در اکثر ماشین ها از فایبرگلاس فقط در بخش‌های سپر یا گلگیرها استفاده شده است، اما در ادامه قصد داریم تا معرفی داشته باشیم از بهترین خودروهایی که در بدنه‌ی آنها از فایبرگلاس بیشتری استفاده شده است. 

الپین A610

سال تولید از: ۱۹۹۱ تا ۱۹۹۵

الپین A610 با طرح موتور جلو و دیفرانسیل عقب حداکثر سرعتی بیش از ۲۶۰ کیلومتر بر ساعت را ارائه میداد. الپین A610 در حقیقت نسخه‌ای تقویت‌شده از رنو الپین GTA بود. در دل این خودرو از پیشرانه ۳ لیتری V6 از فناوری توربوشارژر بهره میبرد. این موتور با پیشرانه بعضی مدل‌های پژو و ولوو همسان بود و قدرت آن به ۲۵۰ اسب‌بخار می‌رسید. تقسیم وزن در الپین A610 به‌صورت ۴۳ درصد در جلو و ۵۷ درصد در عقب است. این در حالی بود که اعداد مذکور برای نسخه‌ی عادی GTA معادل ۳۷ درصد در جلو و ۶۳ درصد در عقب بودند. از مشخصه‌های مثبت A610 باید به چسبندگی بالا و فرمان پذیری بسیار خوب اشاره کرد.

شورولت کوروت C7

سال تولید از: ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۹

هنگامی که شورولت قصد داشت تا هفتمین نسل کوروت را فراتر از مرزهای ایالات متحده و در بازار اروپا به فروش برساند، باید مشخصات آن را مطابق با خودروهای اسپرت اروپایی در نظر میگرفت . نتیجه‌ی کار کوروت C7 بود که در بدنه‌ی آن برای سبک‌سازی از پلاستیک مقاوم‌سازی‌شده استفاده شده بود. در بعضی قسمت های این خودرو مانند کاپوت و سقف هم از فیبر کربن استفاده شد. در نهایت شورولت برای کاهش وزن بیشتر شاسی خودرو را نیز از آلومینیوم ساخت. پیشرانه ۶.۲ لیتری V8 تنفس طبیعی کوروت C7 می‌تواند به ازای هر لیتر حجم ۷۵ اسب‌بخار قدرت تولید کند.

نوبل M120 GTO

سال تولید: ۲۰۰۰

در مدت زمانی که لی نوبل، طراح و مهندس خودروهای مسابقه‌ای تصمیم به ساخت اولین خودروی سوپر اسپرت خود گرفت، باعث تعجب همه شد. این خودرو M10 نام داشت و در زمان خود یکی از سریع‌ترین و بهترین خودروهای اسپرت دو نفره‌ای بود که در انگلستان تولید شده بود. با وجود این،  انتقاداتی نسبت به M10 وارد شده بود و سبب شد تا نوبل محصول دیگری را به نام M12 GTO معرفی کند. نوبل M12 GTO از بدنه‌ی فایبرگلاس روی یک شاسی فضایی فولادی استفاده می‌کند و در  این خودرو از موتور V6 تویین توربو ساخت فورد استفاده شده است. مونتاژ پایانی خودرو نیز در آفریقای جنوبی انجام شد. سرانجام نوبل امتیاز این خودرو را به یک شرکت آمریکایی به نام Rossion Automotive واگذار کرد. 

لانچیا استراتوس

سال تولید از: ۱۹۷۳ تا ۱۹۷۸ 

سال ۱۹۷۳، لانچیا مدل استراتوس را برای شرکت در مسابقات رالی طراحی کرد. قسمت جلو و عقب این خودروی اسپرت موتورمیانی از فایبرگلاس ساخته شده بودند. لانچیا استراتوس از پیشرانه ۲.۴ لیتری V6 متعلق به فراری دینو استفاده می‌کرد. طراحی استراتوس را مارچلو گاندینی به عهده داشت. وی ایده‌ی اولیه‌ی استراتوس را از لانچیا فولویا، یکی از دوستانش گرفت. نتیجه‌ی کار وی، خودرویی به‌نام لانچیا استراتوس زیرو بود که برتونه نیز خود با آن رانندگی کرد.  

کیترهم Seven

سال تولید از: ۱۹۷۳ تا به امروز

همه بدنه‌ی کیترهم Seven از فایبرگلاس ساخته نشده اما در قسمت های دماغه و باله‌ها از فایبرگلاس استفاده شده است. استفاده از فایبرگلاس در این خودرو باعث کاهش وزن شد و این امر برای رانندگانی که با کیترهم مسابقه‌ داده بودند، بسیار راضی کننده بود. کیترهم Seven نخست براساس لوتوس Seven مدل ۱۹۵۷ شکل گرفت ولی از آن زمان تا به حال همچنان به تولید خود ادامه میدهد. و کارهای جدید زیادی روی آن صورت گرفته است.

فراری 308 GTB

سال تولید از: ۱۹۷۵ تا ۱۹۷۷

فراری ۳۰۸ در آمریکا از طرفداران زیادی برخوردار میباشد چون در آن زمان، تام سلک در یک سریال جنایی با آن رانندگی می‌کرد. نسخه‌ی GTB این خودرو اولین مدل فراری است که در ساخت بدنه‌ی آن از فایبر گلاس استفاده شد. طراحی بدنه‌ی ۳۰۸ GTB به وسیله پینین فارینا به انجام رسید و ساخت آن نیز بر عهده‌ی کاروزرا اسکاگلیتی قرار گرفت. اسکاگلیتی مورد علاقه‌ی انزو فراری بود و بعدها فراری مدل ۶۱۲ اسکاگلیتی را هم به افتخار وی تولید کرد. از فراری ۳۰۸ GTB تنها به تعداد محدود ۷۱۲ دستگاه تولید شد و پس از آن فراری به بدنه‌های فولادی و آلومیینومی روی آورد.

لوتوس الیز S1

سال تولید از: ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۰

لوتوس یکی از پیشتازان استفاده از فایبر گلاس در صنعت خودرو میباشد. این خودروساز انگلیسی در سال ۱۹۵۷ با معرفی مدل الیت با شاسی مونوکوک و سیستم تعلیق ویژه، انقلابی را در صنعت خودرو به وجود آورد.  لوتوس برای قرن بیست‌ویکم مدل الیز را روی خط تولید آغاز کرد. این مدل با وجود پاره ای از مشکلات، آغازگر راه لوتوس در قرن جدید بود. سپس لوتوس مدل S1 این خودرو را با شاسی آلومینیومی و بدنه‌ی فایبرگلاس تولید کرد. طراحی این مدل را جولیان تامسون بر عهده داشت. مدل الیز S1 آغازکننده‌ی راه درستی بود که لوتوس تا امروز در آن باقی مانده است.

TVR Griffith

سال تولید از: ۱۹۹۱ تا ۲۰۰۲

مدل گریفیت یکی از عالی ترین محصولات TVRاست. خطوط نرم و زیبای بدنه این خودرو در کنار پیشرانه پر قدرت V8 همگی دست به دست هم دادند تا گریفیت تبدیل به خودرویی خاص و لذت‌بخش برای رانندگی شود. TVR گریفیت یکی از بهترین محصولات این شرکت پیش از تصمیم TVR برای تولید همه‌ی بخش‌های خودرو از موتور گرفته تا بخش‌های الکتریکی به شمار می‌رود. این تصمیم TVR پس از به وجود آمدن مشکلاتی در مورد قابلیت اطمینان خودروها گرفته شد.

ماترا رانچو

سال تولید از: ۱۹۷۷ تا ۱۹۸۴

تالبوت ماترا رانچو خودرویی جلوتر از زمان خود بود. این خودرو از بدنه‌ی فایبر گلاس با روکش پلاستیکی استفاده می‌کرد. ماترا رانچو را باید آغازگر عصر کراس‌اورهای مدرن امروزی دانست. چون رانچو ظاهری مانند خودروهای 4×4 داشت، ولی یک خودروی تک دیفرانسیل براساس سیمکا 1100 بود. ماترا در این مدل از پیشرانه ۱.۴ لیتری کرایسلر استفاده کرده بود. در نسخه‌ی Grand Raid این خودرو امکانات اضافی مانند دیفرانسیل لغزش محدود، سینی محافظ زیر خودرو و لاستیک یدکی روی سقف هم موجود بودند.

رنو اسپس

سال تولید از: ۱۹۸۴ تا ۱۹۹۱

رنو اسپس (Espace) شاید به نظرتان خودروی خیلی جذاب و سرعتی نباشد ولی به موقع خود جالب و کاربرد زیادی هم داشت . رنو اسپس به‌عنوان یک ون از ۷ صندلی جداگانه برخودار بود. صندلی‌های ردیف دوم و سوم این خودرو امکان جدا شدن یا تا شدن را داشته و صندلی‌های ردیف اول توانایی چرخش ۱۸۰ درجه‌ای داشتند تا رو در روی سرنشینان عقب قرار گیرند. استفاده از فایبرگلاس در بدنه‌ی رنو اسپس باعث شد تا این خودرو با وجود ارتفاع بالا و ابعاد بزرگ، وزن زیادی نداشته باشد.

منبع
زومیت
برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن