پیشتازتک پلاسسلامت و پزشکی

پیشگیری از بیماری قلبی با مصرف پتاسیم

فیلم سینمایی سرخ پوست

نتایج آزمایش‌های جدید انجام‌شده حاکی از این است که مصرف پتاسیم می‌تواند باعث پیشگیری از ایجاد بیماری قلبی شود. ما در این بخش شما را با یافته‌های جدید محققان آشنا خواهیم کرد.

مواد غذایی که سرشار از پتاسیم می باشند

اسفناج، هویج، پرتقال و موز را می‌توان تنها برخی از میوه‌ها و سبزیجاتی شناخت که سرشار از پتاسیم می باشند. با توجه به نتایج مطالعات جدید، افزایش مصرف این مواد غذایی می‌تواند سلامت ما در برابر بیماری‌های قلبی را فراهم کند.

کمبود پتاسیم باعث چه مشکلاتی در بدن می شود

محققان با انجام آزمایش‌های مختلف بر روی موش‌ها به این نتیجه رسیدند که میزان مصرف پایین پتاسیم می‌تواند احتمال ابتلا به کلسیفیکاسیون عروقی که نشان‌دهنده آترواسکلروز بوده را بالا ببرد و این شرایط، عامل اصلی خطر ابتلا به بیماری قلبی‌ست.به طور کلی، افزایش پتاسیم در رژیم غذایی باعث کاهش کلسیفیکاسیون عروقی شده و این مسئله نشان می‌دهد که رژیم غذایی حاوی پتاسیم می‌تواند در جلوگیری از بیماری های قلبی موثر باشد.

پروفسور Yabing Chen، استاد آسیب شناسی دانشگاه آلاباما اظهار داشت:

بیماری قلبی عامل اصلی مرگ و میر زنان و مردان در ایالات متحده آمریکا بوده و در هر سال، چیزی در حدود 610 هزار نفر در این کشور به دلیل بیماری قلبی جان خود را از دست می‌دهند.

مهمترین عوامل بیماریهای قلبی

یکی از مهمترین عوامل خطرساز برای بیماری قلبی، آترواسکلروز نام دارد. در آترواسکلروز، ذخایر چربی، کلسترول، کلسیم و سایر مواد در شریان‌ها تشکیل شده که به آن پلاک گفته می‌شود؛ پلاک با گذشت زمان سفت شده و جریان خون را به قلب کاهش می دهد.

کاهش خطر ابتلا به بیماری قلبی با مصرف مکمل های پتاسیم

تحقیقات جدید پروفسور Chen و همکارانش نشان می‌دهد که مصرف مکمل پتاسیم می‌تواند یکی از راههای کمک به مبارزه با آترواسکلروز و کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی باشد.

پتاسیم و کلسیفیکاسیون عروقی

عملکرد پتاسیم در بدن

پتاسیم یک ماده معدنی می باشد که برای بدن انسان ضروری است. این ماده معدنی نه تنها به انقباض عضلات و عملکرد عصب و سلول کمک می‌کند، بلکه در تنظیم ضربان قلب هم تأثیرگذار است. اسفناج، سبزیجات دارای برگ سبز، سیب زمینی، هویج، پرتقال و گریپ فروت را می‌توان تنها برخی از میوه‌ها و سبزیجاتی دانست که سرشار از پتاسیم هستند.

رژیم غذایی حاوی پتاسیم

توجه داشته باشید که مکمل ماده معدنی پتاسیم هم به راحتی در دسترس عموم قرار دارد. محققان با انجام آزمایش بر روی موش‌ها دریافتند که رژیم غذایی حاوی پتاسیم پایین، افزایش کلسیفیکاسیون عروقی و سفتی شریان خون را به همراه دارد و این در حالی‌ست که رژیم غذایی حاوی پتاسیم زیاد، موجب کاهش هر دو شرایط خواهد شد.

خطرات کمبود پتاسیم در بدن

نتایج مطالعات انجام‌شده نشان داده‌اند که مصرف پایین پتاسیم با افزایش کلسیم در داخل سلول‌های عضلانی و تولید پروتئین مربوط به واکنش پاسخ cAMP کلسیم (CREB) همراه بوده و همین مسئله باعث تخریب فرآیند درون سلولی می‌شود. محققان دریافتند که مصرف پایین پتاسیم می‌تواند تاثیرات مخربی بر روی بدن داشته باشد و باعث بروز شرایطی مانند کلسیفیکاسیون عروقی شود، اما با افزایش مصرف پتاسیم می‌توان این اثرات را تا حدودی کاهش داد.

این نظریه بر روی حیوانات به اثبات رسیده است، اما هنوز به تحقیقات بیشتری برای تایید اثربخشی پتاسیم بر روی کلسیفیکاسیون عروقی در انسان‌ها مورد نیاز است.

منبع
گجت نیوز
برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن