پیشتازتک پلاسسلامت و پزشکی

روش بی‌خطر ویرایش ژن توسط دانشمندان چینی

به‌دنبال هیاهوی مرتبط با مشکلات اخلاقی ویرایش ژن نوزادان در چین، پژوهشگران این کشور روش جدیدی برای ویرایش ژن طراحی کرده‌اند که نگرانی‌های روش معمول کریسپر را نخواهد داشت.

تکنولوژی جدید ویرایش ژن

گروهی از پژوهشگران چینی به تکنولوژی بسیار کارآمد و بی‌خطری برای ویرایش RNA دست یافته اند که می‌تواند تا حد زیادی از عوارض جانبی و نیز نگرانی‌های مرتبط با تکنیک‌های ویرایش ژن پیشین پیشگیری کند. مطالعه‌ی آن‌ها در مجله‌ی Nature Biotechnology انتشار یافته است.

دوقلوهایی که ویرایش ژنی شدند

این شاهکار علمی چندین ماه پس از آن می‌آید که هی جیانکوی، دانشمند چینی، ادعا کرد اولین دوقلوهای ویرایش ژنی‌شده‌ی جهان را ایجاد کرده است که دربرابر ویروس HIV ایمن می باشند. این خبر باعث بروز موجی از انتقاد و نکوهش از سرتاسر جهان شد. بسیاری از پژوهشگران چینی و بین‌المللی استفاده از روش ویرایش ژن روی جنین‌های انسان را با اهداف تولیدمثلی غیراخلاقی برشمردند.

استفاده از تکنیک CRISPR-Cas9 برای ویرایش ژن

هی در پژوهش خود از تکنیک CRISPR-Cas9 استفاده کرد که از سیستم ویرایش ژنوم الهام گرفته شده است که به‌صورت طبیعی در باکتری موجود است. در این روش، آنزیم Cas9 که پروتئینی با نقش بسیار مهم در دفاع ایمونولوژیکی باکتری دربرابر ویروس‌های DNA است، برای برش DNA وارد بدن انسان می‌شود. وی‌ ونشنگ، پژوهشگر برجسته‌ی این فناوری از دانشگاه پکن، گفت این تکنولوژی اساسا به تحویل RNA راهنمایی که ازنظر شیمیایی تغییریافته یا پروتئین‌های خارجی بستگی دارد و ممکن است همیشه موفقیت‌آمیز نباشد.

مشکلات اخلاقی ویرایش ژن نوزادان در چین

به‌دنبال هیاهوی مرتبط با مشکلات اخلاقی ویرایش ژن نوزادان در چین، پژوهشگران این کشور روش جدیدی برای ویرایش ژن طراحی کرده‌اند که نگرانی‌های روش معمول کریسپر را ندارد.گروهی از پژوهشگران چینی تکنولوژی بسیار کارآمد و بی‌خطری برای ویرایش RNA پیدا کرده‌اند که می‌تواند تا حد زیادی از عوارض جانبی و نیز نگرانی‌های مرتبط با تکنیک‌های ویرایش ژن پیشین جلوگیری کند. تحقیقات آن‌ها در مجله‌ی Nature Biotechnology انتشار یافته است.

نظریه ژو ژو درباره تکنولوژی جدید LEAPER

ژو ژو، یکی دیگر از اعضای این گروه پژوهشی، معتقد است برعکس، در تکنولوژی جدید که LEAPER یا «بهره‌برداری از ADAR درونی برای ویرایش برنامه‌ریزی‌شدنی RNA» نامیده می‌شود، از پروتئین‌های درونی بکار رفته و به‌طور مستقیم باعث تغییر DNA نمی‌شود. (ADAR: آدنوزین دآمیناز RNA دورشته‌ای). بنابراین، این روش موجب ایجاد تغییر توارث‌پذیر نمی‌شود و بی‌خطر است. در این تکنیک، از RNAهای مهندسی‌شده برای به‌کارگیری آنزیم‌های محلی برای تغییر آدنوزین به اینوزین استفاده می‌شود.

ژو ژو در ادامه گفت …

ژو همچنین بیان کرد آزمایش‌های انجام‌شده در سطح سلولی در دو سال گذشته نشان داده است که میزان بازده LEAPER درزمینه‌ی ویرایش ژن می‌تواند به ۸۰ درصد دست یابد. به‌گفته‌ی او، پژوهشگران در حال انجام آزمایش‌هایی روی موش‌های صحرایی می باشند؛ بنابراین برای اینکه بدانیم آیا این روش در انسان موفقیت‌آمیز است یا نه باید صبر کنیم.

LEAPER چیست ؟

LEAPER در انواعی از سلول‌های انسانی نیز بسیار فعال است. این رویکرد می‌تواند سلول‌های ناقص بیماران دچار سندرم هورلر را بدون برانگیختن هرگونه پاسخ ایمنی ذاتی بازیابی کند. با توجه به اینکه LEAPER سیستمی تک‌مولکولی است، توانایی و دقت فراوانی درزمینه‌ی ویرایش RNA دارد و می‌تواند کاربردهای زیادی درزمینه‌ی پژوهش‌های بنیادین و درمان داشته باشد.