پیشتازتک پلاسدنیای خودرو

چگونه انتخاب حالت های رانندگی خودروی شما را از دکتر Jekyll به آقای Hyde تغییر می دهند

فیلم سینمایی سرخ پوست

بیایید برای لحظه ای وانمود کنیم که شما  مقدار نامحدودی پول برای خرید هر خودرویی که می خواهید را دارید، اما فقط یکی. آیا یک بوگاتی شیرون با موتور عقب، هندلینگ دقیق لیزری و سرعت بالای افسانه ای خریداری می کنید؟ آیا شما یک فورد رپتور را خریداری می کنید و تمام روز را از روی تپه های شن و ماسه می پرید؟ احتمال ان زیاد است که  با هر یک از این خودرو ها برای یک لحظه خوشحال باشید، اما زندگی روزمره در نهایت می آید و شما می مانید و جستجو برای یک چیز کاربردی تر برای حمل و نقل بچه ها و حتی فقط برای پارک کردن در یک پارکینگ معمولی. این جایی است که حالت های رانندگی و تکنولوژی وارد بازی می شوند.

نه، آنها قصد ندارند Toyota Sienna شما را به فراری Portofino تبدیل کنند، اما حالت های رانندگی می توانند به طرز چشمگیری نحوه عملکرد و احساس و صدای خودرو شما را عوض کنند.زمانی که کار به درستی انجام شود، خودرویی با حالت اسپرت مناسب می تواند از تمرین فوتبال با بچه ها به هات لپس در یک مسابقه پیستی را با فشار یک دکمه امکان پذیر کند -و امید وارم که در وسط راه بچه ها را پیاده کنید.

بعد از یک هفته در BMW M850i Convertible – خودرویی که خیلی پرکاربرد نیست، اما خفن ترین گرند تور – من با اجرا حالت های sport و sport+  خودرو  حیرت زده شدم  و می خواستم عمیق تر کاوش کنم.

هدف از حالت های رانندگی انتخابی

امروزه پیدا کردن دکمه   “SPORT MODE”در هر  خودرو ی امکان پذیر است. حتی کامیون ها و SUV ها از آنها برای تعویض دنده ها و پاسخ برای موانع مانند شن و ماسه، برف، سنگ ها یا پارکینگ ها در تمرینات فوتبال استفاده می کنند. هدف در هنگام تغییر حالت های رانندگی به معنای چیزهای مختلف در خودرو های متنوع است.


حالت های رانندگی

حتی اگر قانونی بود، همه نمی خواستند با اتومبیل های تقویت شده جاده ای با دنده هایی تیز و سیستم تعلیقی مثل سنگ رانندگی کنند.  داشتن یک  خودرو  اضافی برای رانندگی در آخر هفته ها نیز همیشه امکان پذیر و یا مقرون به صرفه نیست. حالت های رانندگی به منظور حل این مشکلات با تغییر شکل خودروهای ما به طریقی تقریبا شبیه  خودرو  ورزشی، یک آف رود بی نظیر، یک سدان لوکس باشکوه و یا یک مصرف کننده اقتصادی سوخت به وجود امده اند. بعضی از اینها خیلی بهتر از دیگری هستند، اما مسئله نهایی در همه چیز یکسان  است.

طرز کار آن ها

واضح است که امروزه وسایل نقلیه حتی قدرت پردازش بیشتری از رایانه های رومیزی که چند سال پیش به کار می رفتند دارند و مهندسان خودرو از همه این توانایی های اسب بخار به خوبی استفاده کرده اند. با توجه به تنظیمات و نوع خودرو، حالت های رانندگی می توانند همه چیز را تغییر دهند، ازچگونگی انتقال سرعت گرفته تا چگونگی صدای اگزوز در شتاب گیری.

حتی تعلیق خودرو و نرمی فرمان را می توان با تکان دادن یک دکمه تغییر داد. اگر چه این یک نوآوری جدید نیست، سیستم های تعلیق تطبیقی چندین ورودی از کامپیوتر خودرو را به طور مداوم به تغییر شرایط جاده – گاهی صدها بار در هر ثانیه استفاده می کنند. سیستم ها از روغن یا هوا تحت فشار استفاده می کنند تا دمپر ها را باز و بسته کنند و فناوری های جدیدتر از ذرات مغناطیسی در دمپر برای تنظیم سواری استفاده می کنند.

در حالتی مانند Sport یا + Sport در M850i، رایانه نقاط تعویض دنده را برای زیاد کردن حرکت موتور به مراتب بالاتر برای حفظ قدرت تغییر می دهد. این تعویض دنده ها سریع تر نیز انجام می شوند، که شتاب را بیشتر می کند و باعث می شود تعویض دنده با پدل شیفتر ها حتی بیشتر سرگرم کننده باشد. در حالت Eco ، رایانه ها خودرو را  برای حفظ ارامش موتور به عنوان ارام ترین حالت ممکن برای ارائه بهتر سوخت تا نقاط تعویض دنده بهینه سازی می کنند- به عنوان آرام ترین حالت V8 دوقلو توربو 4.4 لیتری.

تنظیمات اسپرت BMW چگونگی واکنش و حساسیت تعلیق خودرو را نیز تغییر می دهند. در حالت پیش فرض Comfort Mode، بین آن و بویک قدیمی پدربزرگ تان از نظر کیفیت و احساس سواری تفاوت چندانی نیست. با این حال، هنگامی که حالت Sport + را فعال می کنید، خودرو به شدت قوی می شود. خودرو هنوز جاده ها را “احساس” می کند اما سواری خشک تر و ناراحت تری برای رانندگی روزانه است.

فرمان نیز شامل تغییرات می شود. از آنجا که فرمان M850i به صورت الکترونیکی به جای چرخ دنده های مکانیکی کار می کند، کامپیوتر می تواند حس فرمانپذیری و سرعت ورودی های راننده را تغییر دهد. حالت راحتی BMW برای احساس راحتی و آرامش به فرمان پذیری و کنترل آسان است. با بازگشت به حالت اسپرت فرمان  به نظر سنگین تر می رسد اما سریع تر واکنش نشان می دهد. فرمانپذیری دقیق تر است، با نسبت تغییر بسیار سریعتر چرخ ها و تلاش کمتر راننده .


حالت های رانندگی

در نهایت، موتور و اگزوز را نیز می توان با الکترونیک کنترل کرد. سر و صدایی که از یک V8 بزرگ (مانند یک  M850i) در هر شرایطی که قرار دارد، بیشتر از عقب یک نیسان Sentra است، اما راه هایی برای تقویت این صدا (به معنای واقعی کلمه) در داخل و خارج اتاق وجود دارد. مانند بسیاری دیگر از خودرو های سطح بالا BMW نیز سیستم سوپاپ در اگزوز را که بسته به حالت رانندگی باز و بسته می شود را داراست. در حالت راحتی، صدای موتور خودرو و صدای اگزوز به وضوح قابل شنیدن است، اما نه بالاترین حد. در حالت ورزشی، سوپاپهای اگزوز خودرو، با توجه به تعویض دنده، بازتاب می گیرند و صدای تهاجمی بیشتری تولید می کنند.

جادو واقعی برای  خودرو  باز هایی مثل من در Sport + پدید می آید، که در آن خودرو به نظر می رسد کمی مانند یک نسخه بهینه سازی شده شبیه کامارو ’85 IROC-Z  دوست دبیرستان تان با لوله های مستقیم است. صدای بلند و عمیق تر از حالت های دیگر است. تعویض دنده ها صدای شگفت انگیزی ایجاد می کنند، و بستن دریچه گاز باعث ایجاد صدای زیادی از ترکیدن  و انفجار گاز در لوله های اگزوز چرخانده می شوند. به نظر یک  خودرو  کاملا متفاوت است و اگر مراقب نباشید ممکن است کسی را زیر بگیرید(مگر که بخشی از نقشه باشد …).

آیا حالت های رانندگی جایگزین خرید خودروی دوم می شود؟

پاسخ این سوال، همانند بسیاری از مسائل دیگر در زندگی “بستگی دارد” است. این به اینکه شما می خواهید چه کاری با خودروتان انجام دهید یا از ان چه انتظاراتی دارید بستگی دارد. همچنین به نوع خودرویی که می خرید و میزان پولی که می خواهید برای ان هزینه کنید بستگی دارد، در اخر هرچقدر پول بدید آش می خورید. نهایتا، به این بستگی دارد که سیستم چگونه به کار گرفته شود و اینکه چه میزان تجربه رانندگی کلی خودرو بر توانایی در تبدیل Clark Kent به سوپرمن اثر می گذارد.

اگر امید شما این است که با فشار دادن یک دکمه، شما قادر خواهید بود که Honda Pilot خود را به یک سنگ نورد تبدیل کنید، به احتمال زیاد از این تجربه ناامید خواهید شد. از طرفی دیگر، اگر چیزی شبیه M850i یا Acura NSX را با این دید که در رانندگی های طولانی راحت تر است و توانایی در هم نوردیدن یک مسیر دره ای باریک را در حالت Sport داشته باشد، تعادل بهتری را پیدا خواهید کرد . چیزی که در تنظیمات ورزشی در  همه اتومبیل های با ارتفاع خیلی پایین مانند Nissan Altima  مشترک است، این است که پدل شیفترها می توانند تعویض دنده واقعی و دینامیک رانندگی تهاجمی را شبیه سازی کنند. این تعویض ها رانندگی را به طرز چشمگیری جذاب می کنند، اما قرار نیست  خودرو  را به یک موشک تبدیل کنند.

چگونه سیستم خود را با سایر اجزای خودرو تنظیم و هماهنگ می کند؟

از این لحاظ که این چیزها چقدر خرج می تراشد، پول باعث میشود که زمین بچرخد و متاسفانه برای علاقه مندان به خودرو نیز زمانی که شروع به زدن تیک امکانات خودرو می کنند هزینه ها سریعا افزایش می یابد. گران تر بودن همیشه به معنی بهتر بودن نیست، اما فن آوری های مورد نیاز برای استفاده از حالت های رانندگی انتخابی با کیفیت بالا ارزان نیستند. به علاوه این که خودروهایی که می توانند از تمام حالت های رانندگی مستقل بهره ببرند، معمولا برای شروع گران تر هستند و علائم دلار شروع به چشمک زدن می کنند.

چگونه سیستم خود را با سایر اجزای خودرو تنظیم و هماهنگ می کند‏. BMW به تنظیمات جداگانه برای هر بخش از حالت های رانندگی اجازه می دهد تا بتوانید سفارشی کردن را به طور کامل تجربه کنید. اگر بخواهید (من می خواهم)  می توانید مردم را با صدای بلند اگزوز بترسانید و با موتور بزرگ خودرو خود در حالی که درحال سواری راحتی با فرمان نرم هستید، پز بدهید. از سوی دیگر، اگر بخواهید هندلینگ کامل نسبت به مسیر همراه با صدای اگزوز کم داشته باشید قادر به انجام ان هم خواهید بود. با فکرکردن به پول این  خودرو  به این نتیجه می رسید که اصلا به فکر جیب شما نیست اما این که این  خودرو  چه تاثیری روی شخصیت شما می گذارد، دلیل بزرگی است که باعث خرید این خودرو می شود.


حتی در خودروهایی مانند هوندا Civic Type-R که میزان سفارشی سازی جداگانه BMW را ندارند، حالت های رانندگی تنظیم می شوند تا طیف وسیعی از عملکرد در هر محیطی را ارائه دهند. رانندگان می توانند هر روز از  خودرو  در حالت اسپرت استفاده کنند و سواری هیجان انگیز را بدون شکستن کمر خود تجربه کنند و حتی حالت راحتی هوندا به اندازه کافی اسپرت است تا  خودرو  به این طرف و ان طرف جفتک پرانی کند. حالت + R برای جاده استفاده می شود، اما این نیز یک رانندگی قابل استفاده است. هوندا به جای اینکه همه چیز را در هر حالت بگذارد، بهترین استفاده را از هر یک از آنها برای ارائه یک تجربه جذاب و استفاده روزمره و رانندگی با ارامش به ارمغان می آورد.

در پایان روز، خودروهایی مانند M850i که حالت های رانندگی را به خوبی اجرا می کنند، مجبور به انجام این کار هستند چرا که باید قیمت زیاد ان را توجیه کنند. این عالیست، چون هر زمان می گذرد تکنولوژی بهتر و ارزان تر می شود.  خودرو  هایی مانند این باعث پیشرفت می شوند و همچنین باعث می شوند که مهندسان بعضی از ویژگی ها را از خودروها کم کنند تا عده ی بیشتری از پس خرید ان ها بر بیایند.

پیش از این، ما بعد از کار در جمعه بعد از ظهر پاهایمان را در  خودرو  های کوچک به زور جا می دادیم. این احتمالا مثل حرکات کششی است. به دکمه Eco ضربه بزنید که و  Kenny G را پخش کنید شما راهی دراز تا خانه را در پیش دارید.

منبع
How selectable driving modes are able to turn your car from Dr Jekyll to Mr Hyde
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن