آموزشآموزش خودرو

معرفی چند نکته کلیدی برای نگهداری خودرو در فصل گرما

فیلم سینمایی سرخ پوست

نکات مهم نگهداری خودرو در فصل گرما

گرم شدن زیاد قطعات خودرو خسارت زیادی را به وجود می آورد، پس بهتر است علاج واقعه را قبل از وقوع آن دانست و تدابیری برای نگهداری خودرو در تابستان اندیشید. این روزها که هوای معتدل بهاری را سپری می‌کنیم، دل به جاده ‌زدن هوای دیگری دارد. البته پیش از این که به جاده بزنید، باید حتما چند اقدام احتیاطی انجام بدهید تا متحمل هزینه‌های سنگین نشوید. ترکیدن شیلنگ‌ها، نشت کردن رادیاتور، تایرهای کم ‌باد و فیلترهای کثیف مصرف سوخت را به شدت بالا می‌برند و حتی بدتر از آن خودرو را به کلی از کار می‌اندازند. در ادامه با ما همراه باشید تا با معرفی چند نکته کلیدی برای نگهداری خودرو در فصل گرما، از خراب شدن خودرویتان و دردسرهای آن رهایی یابید.

نکات مهم نگهداری خودرو در فصل گرما

چک کردن باد تایرها

تا زمان شروع فصل تابستان، ممکن است تایرهای خودرو به مشکلات زیادی دچار شوند. رانندگی در شرایط جاده‌ای نامساعد در فصل زمستان یا رانندگی حین بستن زنجیر چرخ معمولاً می‌توانند آسیب زیادی به تایرهای خودرو وارد کنند. بیشترین جایی که از آنها غفلت می‌شود، تایرها هستند.

اتحادیه تولیدکنندگان لاستیک (RMA)

به گفته اتحادیه تولیدکنندگان لاستیک (RMA) از هر راننده ١٠ فقط یکی از آنها فشار باد تایرها را چک می‌کند، در حالی که از هر ١۰ راننده تقریبا هفت راننده به طور مرتب خودرویشان را می‌شویند. واقعیت این است که یک تایر کم باد، پرباد، فرسوده یا غیر بالانس، به خصوص در هوای گرم تابستان، می‌تواند بسیار خطرناک باشد. وقتی دمای هوا بالا می‌رود، در ازای هر ١۰ درجه افزایش دما، فشار باد تایر هم حدود یک تا دو PSI (پوند بر اینچ مربع) تغییر می‌کند. به دفترچه راهنمای خودرو یا دیواره تایرها نگاهی بیندازید تا ببینید فشار باد مناسب برای تایرهای شما چیست. یادتان باشد اگر گرمای هوا و فشار ناخواسته دست به دست هم بدهند، در نهایت تایر می‌ترکد. تایر پرباد هم سطح تماس کمی با سطح جاده دارد و روی جاده‌های خیس لیز می‌خورد.

استفاده از سایبان برای خودرو

تابش مستقیم نور آفتاب به راحتی می‌تواند به کابین خودروی شما آسیب بزند. قدرت اشعه آفتاب که در تابستان چند برابر می‌شود، قادر است سبب رنگ پریدگی داشبورد و صندلی‌های جلو شود. این اتفاق نه تنها ظاهر خودروی شما را خراب خواهد کرد، بلکه می‌تواند تأثیر منفی زیادی روی قیمت، هنگام فروش داشته باشد.
برای محافظت در برابر این آسیب اشعه آفتاب، حتماً یک سایبان مخصوص خودرو خریداری کرده و آن را همیشه داخل خودرو نگهداری کنید. هر موقع به صورت مستقیم در تابش اشعه آفتاب خودرو را پارک می‌کنید، سایبان را پشت شیشه جلو قرار دهید.

نگهداری خودرو در فصل گرما

تعویض روغن و فیلتر روغن

روغن خون حیات‌بخش خودروی شماست. برای نگهداری خودرو یتان روغن و فیلتر روغن آن را تعویض کنید. روغن قطعات سختکوش موتور را روان و خنک نگه می‌دارد. در بیشتر دفترچه‌های راهنمای خودرو نوشته شده است که هر ١٢۰۰۰ کیلومتر یک‌بار، روغن و فیلتر روغن را عوض کنید. متخصصان خودرو هر ۴٨۰۰ کیلومتر یا هر سه ماه یک‌بار را برای تعویض روغن توصیه می‌کنند. واقعیت این است که ما در طول تابستان که احتمال جوش آوردن موتور زیاد است، بیشتر رانندگی می‌کنیم. پس قبل از این‌ که با اهل و عیال سر به جاده بگذارید، حتما روغن خودروی‌تان را چک کنید.

تسمه‌ها و شیلنگ‌ها را چک کنید

نکته کلیدی رانندگی در تابستان خنک نگه‌داشتن موتور است. حتما اولین چیزی که به ذهنتان می‌رسد، رادیاتور و کولر است، ولی قبل از هر چیز باید تسمه‌ها و شیلنگ‌ها را چک کنید. شیلنگ‌هایی که به رادیاتور وصل هستند به ورود و خروج آب به داخل موتور کمک می‌کنند، تسمه‌هایی که فن را می‌چرخانند هم به بیشتر خنک شدن سیستم یاری می‌رسانند. اگر شیلنگ‌ها یا تسمه‌ها پاره بشوند، رادیاتور بلافاصله جوش می‌آورد و شما را بین راه می‌گذارد. شیلنگ‌ها را چک کنید و مطمئن بشوید ترک یا نشتی ندارند و شل نشده‌اند. شیلنگ‌ها باید سفت بوده و نرم و قابل انعطاف نباشند. شیلنگ‌ها طی فرآیندی که پوسیدگی الکتروشیمیایی نامیده می‌شود (ECD) به‌تدریج خورده می‌شوند. این فرآیند ماده لاستیکی شیلنگ را از داخل می‌خورد. آسیب پذیرترین بخش از شیلنگ جایی است که به وسیله بست به رادیاتور یا موتور متصل می‌شود. به بست‌ها هم باید نگاهی بیندازید تا ترک یا خوردگی نداشته باشند. توجه داشته باشید که تسمه‌ها زیاد از حد صاف و صیقلی نباشند. برای نگهداری خودرو یتان حتما پیش از شروع فصل گرما تسمه ها و شیلینگ های آن را چک کنید.

نگهداری خودرو در فصل گرما

لزوم تعویض فیلتر هوا

در مناطق سردسیر بعد از فصل زمستان، فیلتر هوا پر از کلوخ‌های نمک و ذرات ریز دیگر است. فیلتر هوای کثیف مصرف سوخت را بالا می‌برد. تعویض فیلتر کثیف می‌تواند مصرف سوخت را چند درصد پایین بیاورد ولی از کجا بدانیم فیلتر هوا چه زمانی باید تعویض شود؟ متخصصان توصیه می‌کنند فیلتر هوا هر ٢۰۰۰۰ کیلومتر تعویض بشود ولی این عدد بستگی به شرایط خاص جاده و آب و هوایی که در آن رانندگی می‌کنید هم دارد. اگر زیاد در جاده‌های خاکی و گلی رانندگی می‌کنید، فیلتر هوای خودروی شما زودتر از فیلتر خودرویی که فقط در بزرگراه حرکت می‌کند، کثیف می‌شود.

نگهداری خودرو در فصل گرما

سیستم خنک‌کننده و رادیاتور را چک کنید

خودروهای امروزی طوری طراحی شده‌اند که گرما دوست هستند؛ ولی میزان گرما هم محدودیت دارد. یک موتور احتراقی درون‌سوز در دمای حدود ٩٣ درجه سانتیگراد بالاترین کارایی را دارد ولی اگر بگذارید موتور زیادی داغ بشود، قطعات فلزی متحرک شروع به ذوب‌شدن می‌کنند و با هم آمیخته می‌شوند. این امر باعث بروز مشکلاتی برای موتور می‌شود و همان‌طور که حدس می‌زنید، خرج زیادی روی دست‌تان می‌گذارد.

سیستم خنک‌کننده هوشمند

خوشبختانه بیشتر خودروهای مدرن یک سیستم خنک‌کننده هوشمند دارند که از یک خنک‌کننده شیمیایی به نام ضد یخ، چند پمپ، شیلنگ، فن و ترموستات استفاده می‌کند تا دمای بهینه خودرو را حفظ کند. ولی هر مشکلی برای این سیستم پیش بیاید، از جمله: کم‌شدن مایع خنک‌کننده، شیلنگ‌های ترک‌خورده، بست‌های شل یا شکسته‌شده یا وجود نشتی در رادیاتور می‌تواند باعث جوش ‌آوردن موتور و از کار افتادن آن بشود.

مراقب کارکرد صحیح کولر خودرو باشید

دفعات استفاده از کولر خودرو در فصل تابستان بسیار بالاتر می‌رود، از این رو حتماً باید از درست کار کردن و سالم بودن آن اطمینان حاصل کنید. اگر تا به حال کولر خودروی‌تان در یک روز داغ تابستان از کار افتاده باشد، حتما خوب قدر یک ذره هوای خنک را می‌دانید. زمانی می‌توان گفت کولر مشکل دارد که نتواند هوایی تولید کند که ١۰ درجه سانتیگراد خنک‌تر از هوای بیرون باشد. شایع‌ترین دلیل برای بد کارکردن کولر کم ‌شدن گاز آن است. علت آن هم می‌تواند وجود نشتی در قسمتی از سیستم باشد. از آنجا که کولرهای مدرن و امروزی دستگاه‌های پیچیده‌ای هستند، بهتر است یک نفر متخصص آن را بازرسی کند.

نگهداری خودرو در فصل گرما
منبع
دیجیاتو
برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن