پیشتازتک پلاسسلامت و پزشکی

بعد از 8 ساعت خواب باز هم احساس خستگی میکنم!

فیلم سینمایی سرخ پوست

شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد که پس از یک استراحت و خواب کامل اما باز هم احساس خستگی می کنید و پر انرژی نیستید. چه اتفاقی می تواند افتاده باشد. همه ما انتظار داریم پس از خواب شبانه صبح با انرژی و سرحال از خواب بیدار شویم اما نتیجه معکوسی مشاهده می کنیم و بازهم خسته هستیم. در ادامه به برخی از عوامل خستگی بعد از خواب اشاره خواهیم کرد.

علت خستگی بعد از خواب

همه ما انتظار داریم پس از خواب شبانه صبح با انرژی و سرحال از خواب بیدار شویم اما نتیجه معکوسی مشاهده می کنیم و بازهم خسته هستیم. دلایل گوناگونی وجود دارند که موجب خستگی دوباره پس از یک خواب کافی می شوند

1. کمبود آب بدن

اگر مایعات به اندازه کافی مصرف نکنید فشار خونتان پایین می آید و در نتیجه اکسیژن کمتری به مغز می رسد و خستگی بیشتری را حس می کنید. اگر پس از 8 ساعت خوابیدن همچنان کسل و خسته هستید به این معناست که بدن شما نیاز به آب دارد و باید مایعات زیادی بنوشید. میزان مصرف مایعات به هر فرد بستگی دارد و باید بگونه ای آب بنوشید که حداقل سه بار در روز نیاز به اجابت مزاج داشته باشید.


توصیه می کنیم اگر می خواهید پس از خوابیدن سرحال و پرانرژی باشید در طول روز شش تا هشت لیوان آب و مایعات دیگر بنوشید.

2- آزمایش تیروئید

کم کاری غده تیروئید یکی از دلایل خستگی زیاد است و موجب خواب بیش از حد می شود. اگر پس از ساعت ها استراحت و خواب بازم احساس خستگی می کنید بهتر است با پزشک مشورت کنید و با گرفتن یک آزمایش خون ساده کم کار یا پرکار بودن تیروئید خود را مشخص کنید.


3- دچار اختلالات تنفسی هستید

تقریبا 3 تا 7 درصد افراد دنیا از این اختلال رنج می برند. آپنه خواب یکی از اختلالات تنفسی است که تنفس شخص در هنگام خواب منقطع می شود. افرادی که آپنه ی خواب آنها درمان نشود ممکن است به صورت مداوم تنفس آنها در هنگام خواب قطع شود، گاهی اوقات حتی ممکن است به صد مرتبه نیز برسد در این صورت مغز و سایر اجزای بدن اکسیژن کافی دریافت نمی کنند.

این مشکل موجب می شود کیفیت خواب پایین بیاید در نتیجه پس از آنکه بیدار می شوید بازهم احساس خستگی می کنید.

نشانه های اختلال تنفسی

خر و پف کردن، اضافه وزن داشتن و بیدار شدن همراه با سردرد به دلیل کمبود اکسیژن همه نشانه های آپنه خواب هستند. بنابراین توصیه می کنیم با پزشک مشورت کرده و هرچه سریع تر این بیماری را درمان کنید.

4- استفاده از تلفن همراه هنگام خواب

تحقیقات نشان می دهد خوابیدن در کنار تلفن همراه موجب اختلال در خواب می شود. اگر از آن دسته افرادی هستید که برای بیدار شدن از خواب از زنگ هشدار تلفن همراهتان استفاده می کنید بهتر است بدانید وجود تلفن همراه در کنارتان تاثیرات منفی بر کیفیت خواب شما می گذارد. نور صفحه موبایل باعث ایجاد اختلال در روند طبیعی بدن در طول شبانه روز می شود.


هنگامی که قبل از خواب از گوشی استفاده می کنید نور صفحه موبایل شما باعث می شود توانایی مغز در ترشح هورمون ملاتونین که هورمون خواب نام دارد کاهش یابد در نتیجه به سختی خوابتان می برد. پس سعی کنید هنگام خواب تلفن همراه را از خود دور نگه دارید.

5- کمبود مواد معدنی بدن

یکی از دلایلی که باعث می شود پس از خواب بازهم احساس خستگی کنید کمبود مواد معدنی در بدن است. یکی از مواد معدنی که نقش مهمی در حفظ سطح قند خون، سلامت عضلات و کمبود آن موجب خستگی در شما می شود منیزیم است.

غذاهایی با مواد معدنی بالا

شما می توانید یا خوردن سبزیجات و مغزها و یا مکمل هایی که موجود است این کمبود را در بدن خود برطرف کنید. می توانید با مشورت پزشک خود از قرص های منیزیم استفاده کنید.

6- قبل از خواب ورزش نکنید

ورزش کردن و انجام تمرینات بدنی 2 یا 3 ساعت قبل از خواب می تواند کیفیت خواب شما را پایین بیاورد در نتیجه با خستگی و بی حوصلگی از خواب بیدار می شوید. به گفته محققان، وررش کردن قبل از خواب کورتیزول یعنی هورمون استرس را افزایش و ترشح ملاتونین همان هورمون خواب را کاهش می دهد در نتیجه زمان زیادی طول می کشد تا خوابتان ببرد.
همچنین اگر عادت دارید قبل از خواب ورزش کنید دمای بدنتان افزایش می یابد که در این صورت خوابیدن برایتان سخت تر می شود.

منبع
چی نیاز داری
برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن