آموزش بازیکنسول و بازی

بازی Jump Force ؛ یک بازی رزمی و مهیج با چهره ای بی روح

فیلم سینمایی سرخ پوست

بازی Jump Force ؛ یک بازی رزمی و مهیج با چهره ای بی روح است.

در اخبار بازی منتشر شده در حوزه آموزش بازی ؛ به بررسی بازی Jump Force میپردازیم . بندای نامکو و Spike Chunsoft با بازی Jump Force توانسته کراس‌‌اوری تمام عیار را برای جلب نظر هواداران مجموعه‌های هفته‌نامه شونن جامپ خلق کند که در نوع خود بی نظیر بود.

درگون بالز، وان پیس و ناروتو بی شک سه مجموعه‌ی محبوبی هستند که در طول بیش از ۲۰ سال گذشته توانسته‌اند دل بسیاری از خواننده‌ها و بینندگان را به‌دست بیاورند و دروغ نیست اگر بگوییم با نگاهی به انیمه‌های این روزهای ژاپن، بی شک ردپایی از حضور این آثار فوق‌العاده را در مجموعه‌های مختلف خواهیم یافت؛‌ آثاری که تاثیر عمده‌ای روی فرهنگ ژاپن و به ویژه جوانان می‌گذارند و از همین رو محبوبیت بسیاری را به دست آورنده‌اند.

اما جشن 50 سالگی شونن جامپ، یکی از پرفروش‌ترین هفته‌نامه‌های ژاپنی برای ما کافی بود تا بندای نامکو و Spike Chunsoft با دست گذاشتن روی ایده‌ای جاه‌طلبانه در صدد خلق اثری کراس اور از برخی شخصیت‌های شونن جامپ برآید و با نمایش ویدیویی هیجان‌انگیز در جریان E3، بازی Jump Force را به جهانیان معرفی کند.

.embed-container { position: relative; padding-bottom: 56.25%; height: 0; overflow: hidden; max-width: 100%; } .embed-container iframe, .embed-container object, .embed-container embed { position: absolute; top: 0; left: 0; width: 100%; height: 100%; }

پس از تصادف بین دنیاها ،Frieza شرور با ارتشی از ونوم ها به شهر نیویورک حمله میکنند و مبارزه هم پس از مقاومت گوگو ، ناروتو و لوفی با فیرزای (Frieza) شروع میشود

حملات فیرزا جان مردم بی گناه نیویورک را به خطر می اندازد برخورد لیزر فیرزا با یک انسان بازی را به شکل دیگری رقم میزند

شما در نقش همین شهروند جوان به کمک مکعب Umbras یک بار دیگر به بازی برمی‌گردید و ماجراجویی جدیدی را در نبرد با آنتاگونیست‌های مختلف آغاز می‌کند. داستان بازی شروعی حماسی، روندی کسل کننده و پایانی نه‌چندان درخور دارد که هرچند با سوپرایزهایی همراه می‌شود، اما به دلیل وجود ایراداتی در شیوه روایت داستان، اصلا تاثیر گذار روی مخاطب ندارد .

حضور انواع و اقسام شخصیت‌ها را میتوان دلیلی مهم دانست تا سازندگان نتوانند آنطور که باید و شاید به داستان بازی،‌ ویژگی‌ هر شخصیت و خصوصیات اخلاقی قهرمان‌ها بپردازند و صرفا با ده‌ها قهرمان روبرو هستیم که با چهره‌ای بی‌روح، جملاتی را بیان می‌کنند. این موضوع باعث شده تا نتوانید آنطور که باید و شاید با روند داستان همراه شوید، با شخصیت‌ها ارتباط احساسی برقرار کنید. هرچند با توجه به فایتینگ بودن Jump Force آنچنان از همان ابتدا نیز انتظار چندانی از بخش داستانی نداشتیم، اما حداقل انتظار می‌رود تا سازندگان بتوانند از پتانسیل حضور هر یک از شخضیت‌های شناخته شده استفاده کنند.


تغییرات سیستم مبارزات مکانیزم کلی مبارزه را بهم زده هرچند که استفاده از قدرت های ویژه برای هر شخصیت راحت تر شده است.

بازی Jump Force از ابتدا خود را از یک بازی رزمی مهیج  معرفی کرد.

با آغاز اولین مبارزه، تغییر دکمه‌ها و برخی سازوکارهای گیم‌پلی جلب توجه می‌کند. به ویژه با تغییر گرافیک، اکشن تند و پرزرق و برق جامپ‌ فورس گاهی مانع مشاهده یا واکنش سریع در مقابل دشمنان می‌شود و حتی گاهی به دلیل جثه بزرگ یک قهرمان نمی‌توانید حریف‌تان را ببینید. این موضوع به ویژه در زمان انتخاب شخصیت‌هایی مانند BlackBeard از مجموعه وان‌پیس رخ می‌دهد و برای مشاهده دشمن دردسر زیادی می‌کشید.

از طرفی هرچند امکان وارد کردن ضربات سنگین و سبک، پرش به طرفین، دفاع کردن، Dash کردن یا استفاده از اسکیل‌های انحصاری هر کدام از شخصیت‌ها مهیا شده است، اما باز هم به ویژه در زمینه استفاده از سایر هم‌تیمی‌ها شاهد ضعف‌های مختلفی هستیم. به عنوان مثال سلامت هر سه شخصیت تنها با یک نوار سلامتی محاسبه می‌شود و در صورتی که یکی از شخصیت‌ها نوار سلامتی‌اش خالی شود، شکست خواهید خرد.

 استفاده از سایر هم‌ تیمی‌ها برای پشتیبانی حین مبازه با دیگران چندان اهمیتی در بازی ندارد.

هر کدام از قهرمانان بازی در حین مبازره 4 قدرت بیشتر ندارند ، متاسفانه هرچند استفاده از قدرت‌های ویژه را آسان‌تر می‌کند، اما تاثیرات منفی روی گیم‌پلی گذاشته‌ است و ایکاش Spike Chunsoft زمان بیشتری را برای بهبود مبارزه های بازیبه خرج میداد.

یکی از خصوصیات بازی Jump Force در همان شروع بازی امکان ساخت آواتار دلخواه است. با ورود به بازی و پایان پیش‌درآمد، در نقش یک قهرمان دوباره متولد می‌شوید. امکانات شخصی‌سازی قهرمان هرچند آنچنان زیاد نیست، اما هنوز هم از ظاهر مو گرفته تا لب، دهان، بینی یا حتی خالکوبی روی چهره شخصیت‌تان را می‌توانید مشخص کنید.

با ورود به بخش داستانی بازی و آزاد کردن هر یک از شخصیت‌ها پس از انجام مراحل بازی ، امکان خریداری لباس آنها نیز فراهم شده است و می‌توانید با مراجعه به هر یک از فروشگاه‌های سه تیم آلفا، بتا و گاما،‌ لباس شخصیت مورد نظرتان را در رنگ‌های مختلف برای خود انتخاب نمایید

فروشگاه‌های بازی در کنار آیتم‌های مختلف همینطور اسکیل‌های انحصاری هر یک از شخصیت‌ها را نیز به فروش می‌رساند که با خریداری آنها آسان‌تر می‌توانید ماموریت‌های بخش داستانی یا رویدادها را به پایان برسانید.

یکی از عمده تغییرات شگل گرفته در بازی ؛ در خصوص مهارت‌های تیم پشتیابی ایجاد شده است.

با ورود به منوی Support Skill ، بازیکنان می‌توانند به هر یک از قهرمان‌های بازی به صورت انحصاری دستوراتی را برای پشتیبانی بدهند و استفاده‌ی کارآمدتری از هم‌تیمی‌های خود در جریان مبارزات خود داشته باشند. با این حال متاسفانه این سیستم علی‌رغم ظاهر ساده، پیچیدگی‌های خاص خودش را دارد و بازی نیز توضیحات چندانی را در اختیار شمای کاربر قرار نمیدهد.

.embed-container { position: relative; padding-bottom: 56.25%; height: 0; overflow: hidden; max-width: 100%; } .embed-container iframe, .embed-container object, .embed-container embed { position: absolute; top: 0; left: 0; width: 100%; height: 100%; }

ساخت صحنه های بازی بخصوص زمانی که که حملات ویژه صورت میگیرد به خوبی صورت گرفته است.

در بخش آنلاین نیز بازی Jump Force محتواهایی مانند مسابقات آنلاین، آیتم‌های ویژه بخش آنلاین و همینطور مسابقات رقابتی با سایر بازیکنان به مانند بازی Shinobi Striker ، را در اختیار کاربر قرار می‌دهد.

متاسفانه بخش onlin بازی Jump Force مانند سایر بازی‌های این کمپانی از دسترس ما ایرانی‌ها خارج شده است و برای تجربه حالت آنلاین این اثر باید از نرم‌افزارهای تغییر IP  استفاده کنید که در نوع خود دردسر زیادی دارد. یکی از خصوصیات بخش onlin امکان استفاده از شخصیت خود (آواتار)‌ در مبارزات است؛ استفاده از آواتار در مبارزات مانع لو رفتن چهار اسکیل انحصاری یکی از شخصیت‌های شما در جریان بازی می‌شود و در نتیجه می‌توانید با واکنش‌های سریع، آسان‌تر حریف را شکست دهید.


حالا نوبت گرافیک بازی Jump Force رسیده است که به بیان آن میپردازیم.

دیدگاه خط داستانی و احضار شخصیت‌های بازی به دنیای انسان‌ها باعث شده تا بندای نامکو تلاش کند از گرافیکی متفاوت، واقع‌گرایانه و مشابه با محیط اطراف‌مان برای ساخت بازی جامپ فورس بهره ببرد. نتیجه اما در نورپردازی و‌ ویژگی‌های بصری فوق‌العاده بازی است و از همان شروع بازی ما را مجذوب خود میکند.

به ویژه در زمینه استیج‌ها سازندگان توانسته‌اند با ترکیب شهرهایی مانند نیویورک، نیوزلند و پاریس با مکان‌های داستانی برخی از مجموعه‌ها مانند دهکده کونوها از مجموعه ناروتو، ترکیبی مناسب را ایجاد کنند. به ویژه در برخی موارد ضربات مستقیم شخصیت‌ها باعث تغییراتی از جمله حرکت کردن صندلی‌ها، پوشش‌های گیاهی یا منفجر شدن تیرچراغ برق‌ می‌شود که پیش از این چندان در آثار دیگر بندای نامکو شاهد همچین حرکاتی نبوده ایم.

انعکاس نور محیط روی سطح آب و‌ جزئیات حرکات ویژه هر یک از شخصیت‌ها نیز درجایگاه خود زیبا و خیره کننده است و هرچند در گذشته برخی از آنها را در بازی‌های انفرادی هر کدام از شخصیت‌ها دیده بودیم، اما بازهم جذاب و به خوبی کار شده‌اند.

یکی از نکات جالب بازی تغییر پوشش شخصیت‌ها در جریان مبارزه است. با ورود به حالت Awakening برخی شخصیت‌ها لباس جدیدی میپوشند و حتی شاهد پاره شدن لباس برخی دیگر از قهرمان‌ها نیز هستیم که عمدتا یادآور صحنه‌هایی از انیمه‌ها هستند. اما با این وجود در زمینه چهره سازی شخصیت ها نمیتوان چیزی گفت زیرا چهره های بی روح هستند.

بزرگترین مانع برقراری ارتباط احساسی با بازی مربوط به چهره سازی ضعیف بازی توسط سازندگان است.

 متاسفانه باید گفت که با یکی از بدترین،‌ بی‌روح‌ترین و خشک‌ترین طراحی‌های چهره های بازی در چند سال اخیر مواجه شده ایم.

کم‌کاری سازندگان در این زمینه باعث شده با وجود قدمت داستانی زیاد هر کدام از مجموعه‌ها، نتوانیم با آنها ارتباط احساسی برقرار کنیم. حضور بیش از ۴۰ شخصیت از دنیای شونن جامپ یا به قول بازی Jump World باعث شده تا بندای نامکو نتواند آنطور که باید و شاید به هر یک از شخصیت‌ها بپردازید.

با وجود روایت ضعیف داستان، بندای نامکو می‌توانست حداقل با طراحی مناسب چهره شخصیت‌های اصلی، کاری کند تا ناراحتی، خوشحالی و لبخند آنها را بهتر درک کنیم و صرفا با یک سری مجسمه روبرو نباشیم. از طرفی همانطور که در بالا اشاره شد کارگردانی بازی به شدت ضعیف و ناامید کننده است. صحنه‌های تکراری، دیالوگ‌های بی‌روح و خشک و حتی استفاده نامناسب از تکه‌ کلام‌ هرکدام از قهرمان‌ها درجریان بازی، به تجربه بازیکن ضربه می‌زند.

در جریان بازی شخصیت ها از نظر گرافیکی مشکلی ندارند تا زمانی که به پایگاه برگردید و کنتری آواتار ساخته شده را دوباره در دست بگیرید.

دویدن،‌ پریدن و ایستادن آواتارها یه شکل مصنوعی برای کاربران طرحی شده که باعث شده از همان ابتدای بازی نظرتان در باره بازی عوض شود با این حال اگر بخواهیم بیشترین زمان صرف شده در بازی را در زمان مبارزات بدانیم، حداقل در این زمینه Jump Force عملکردی قابل قبول را به نمایش می‌گذارد و نمی‌توانیم از زیبایی مبارزات بازی به آسانی عبور کنیم.

هرچند با باگ‌های عجیب در جریان بازی Jump Force روبرو نشدیم اما افت فریم بازی در صحنه‌های شلوغ یا در پایگاه Umbras به ویژه در زمان تجربه بازی به صورت آنلاین، کامل محسوس بود. از طرفی لودینگ‌های بازی نیز بیش از اندازه است و با توجه به تعداد زیاد مبارزات چه در بخش داستانی و چه در بخش‌ آنلاین و رده‌بندی ضربه‌ی مستقیمی به تجربه کاربر می‌زند و گاهی شما را از ادامه بازی Jump Force دلزده می‌کند.

صداپیشگان هر یک از شخصیت‌ها را از جمله نقاط قوت بازی میتوان برشمرد

دیالوگ‌های انحصاری برای هرکدام از شخصیت ها بخصوص در ابتدای مبارزات با صحبت های کوتاه رد و بدل شده بین آنها صحنه زیبایی خلق میکند.

افکت‌های صوتی بازی نیز دیگر نکته مثبت مبارزات Jump Force به حساب می‌آیند، جایی که با مشت خردن دشمنان شاهد فریاد آنها هستیم و گاهی نیز از پرتاب شدن آنها خرد شدن زمین لذت می‌بریم. این برتری اما به هیچ عنوان در زمینه موسیقی حفظ نشده است. موسیقی تکراری و یکنواخت بازی در حین مبارزات شخصیت ها ادامه دارد.

این موسیقی های تکراری و خسته کننده قبلا در بازی های بندای نامکو جایی نداشته اما متاسفانه حال شاهد این موضوع هستیم.

بازی Jump Force را می‌توانیم یکی از آثار مورد انتظار طرفداران مجموعه‌هایی مانند بلیچ، ناروتو، درگون بالز، وان‌پیس، بلک کلاور یا حتی My Hero Academia ‌معرفی کنیم که می‌توانست بازیکنان را تا روزها درگیر خود کند، اما متاسافانه نتیجه نهایی تنها در زمینه بصری موفق است و بندای نامکو نتوانسته تا با ارائه یک مکانیزم مبارزه کارآمد، داستانی زیبا و ماموریت‌هایی جذاب، اثری را لایق پنجاه سالگی شونن جامپ منتشر کند.

اگر طرفدار مجموعه‌های شونن جامپ هستید، بی شک همراهی با شخصیت‌های این هفته نامه جذاب خواهد بود، در غیر این صورت تجربه بازی Jump Force را به شمای کاربر پیشنهاد نمی‌کنیم.بازی Jump Force براساس کنسول بازی PS4 بررسی شده است.

نقاط قوت بازی:

  • – حضور بیش از ۴۰ شخصیت مختلف، هرکدام با قدرتی انحصاری
  • – صداگذاری اکثر شخصیت‌ها توسط صداپیشگان انیمه آنها
  • – گرافیک هنری زیبای بازی
  • – امکانات شخصی‌سازی شخصیت اصلی

نقاط ضعف بازی:

  • – روایت بسیار ضعیف داستان به همراه کارگردانی بسیار ضعیف
  • – تغییرات سازوکار گیم‌پلی به تجربه کلی ضربه زده است
  • – موسیقی تکراری و خسته کننده چه در جریان مبارزه و چه در پایگاه
  • – بسته شدن سرورهای بازی آنلاین برای ایرانیان
منبع
زومجی
برچسب ها
نمایش بیشتر

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن