
بررسی بازی مهیج و هیجان انگیز Monster Energy Supercross 2
در اخبار بازی منتشر شده در حوزه بررسی بازی ؛ مسابقات قهرمانی پر طرفدار AMA Supercross هر سال از ماه ژانویه تا می میلادی در کشور آمریکا برگزار میشود. مسابقات پر هیجانی که پر پایه موتورهای کراس در پیستهای خاکی آنهایم کالیفرنیا، تگزاس و چندین شهر دیگر آمریکا جریان دارد.
هر چند این مسابقات موتورسواری محبوبیت فراوانی دارند، اما عملاً وقتی صحبت از بازیهای ساخته شده بر اساس این مسابقات و یا حتی موتور کراس به میان میآید، شاهد عناوین ضعیفی هستیم که عملاً بیشتر جنبه تبلیغات و فروش بیشتر با استفاده از نام مسابقات AMA را دارند.
حال در این بین نسخه دوم بازی Monster Energy Supercross به بازار عرضه شده که ما در pishtaztech به سراغ آن خواهیم رفت تا با نقد و بررسی آن ببینیم آیا این عنوان موفق شده تا به سنت شکست این سبک در دنیای بازیها پایان دهد و یا باز هم شاهد عنوان ضعیف دیگری از این سری مسابقات بازی خواهیم بود.




طبق روال چند سال اخیر باز هم استودیو ایتالیایی Milestone وظیفه ساخت این عنوان را بر عهده گرفته است.
آنها در سالی که گذشت بیش از پنج عنوان در سبک موتور سواری از جمله Ride 3 و Moto GP 18 را به دنیای بازی عرضه کردند.
تمام عناوین ساخته شده توسط این استودیو معمولاً عناوینی متوسط هستند. متأسفانه عنوان Monster Energy Supercross 2 علیرغم تلاش سازندگانش برای توسعه یک عنوان جذاب، نتوانسته در خیلی از بخشها موفق ظاهر شود. اولین و مهمترین بخش بازی، بخش داستانی است که شروع جذابی دارد. ساخت یک موتور سوار، انتخاب موتور، تمرینهای هفتگی، ثبت قرار داد با شرکتهای متفاوت و مسابقه دادن کلیت این بخش بازی را تشکیل میدهند.
هر چند در کل به نظر میرسد با بخش کاملی طرف هستیم اما عملاً تمام قسمتهای بخش داستانی از عمق بسیار کمی برخوردار بوده و بعد از چند ساعت جذابیت خود را از دست میدهند.
برای مثال بخش تمرینی هیچگونه جذابیتی نداشته و به تکرار مواردی ختم میشود که هیچگاه به پیشرفت شما در بازی کمکی نخواهد کرد. یا ثبت قرار داد با شرکتها هم هیچوقت نمیتواند تأثیری در روند پیشرفت شما گذاشته و یک قرار داد اشتباه باعث شکست یا تغییر سرنوشت موتور سواری که شما آن را ساختهاید نخواهد شد. البته تمام این موارد وقتی آزار دهنده تر میشود که بازی شما را مجبور به تکرار آنها قبل از شروع هر مسابقه خواهد کرد.
جدا از این موارد که گفته شد ، در بخش مسابقات باز هم نبود عمق کافی حس میشود.
با این که سازندگان سعی کردهاند برای این بخش موارد جذابی مثل موتور سواران و پیستهای واقعی را در نظر بگیرند، اما بعد از مدتی تجربه بخش داستانی ملال آور و خسته کننده میشود و شاید تنها علاقهمندان به این مسابقات بتوانند مدت زمان بیشتری را به تجربه این بازی مهیج بپردازند.
برای بازی دو کلاس ۲۵۰ و ۴۵۰ سی سی در نظر گرفته شده، کلاسهایی که در مسابقات واقعی هم از این موتورها استفاده میشود.
در این بین موتورهای فراوانی هم از اکثر سازندگان موتور مثل Suzuki ، Hondaو Kawasaki در بازی وجود دارد که هر کدام از آنها دارای طراحی و جزئیات بالایی نسبت به مدل واقعی خود هستند. با شروع مسابقه نکتهای که بازی سعی میکند بر روی آن تمرکز کند، امکان انجام بازی به صورت شبیهساز و یا آرکید است، نکتهای که شاید در ابتدا جالب به نظر برسد.
مثالاََ بازی این اجازه را به ما میدهد تا از بین فیزیک واقعی و آرکید یکی را انتخاب کنیم، گزینه مربوط به Rewind را فعال، وزن موتور سوار را تغییر و در نهایت مسافت مسابقات بازی را کاهش یا افزایش دهیم.
اما تغییر تمام این موارد باز هم در کلیت آنچنان فرقی نمیگذارد و در نهایت نمیتوان گفت با غیر فعال کردن تمام موارد با یک عنوان شبیهساز طرف هستیم و یا بر عکس آن. دیگر بخشهای عنوان MES 2 هم همانند مواردی که اشاره شد، کامل نیستند و هر کدام به نحوی در قسمتی دچار کمبودها و نقضهایی هستند.
فیلم بازی زیر قسمتی از بازی در کنسول ps4 می باشد
در کنار بخش داستانی، دیگر بخشهایی مثل بخش چند نفره، ساخت ترک مسابقه، بخش چالشی و مسابقات معمولی هم در بازی وجود دارد که عملاً به جز بخش چند نفره و ساخت ترک، سایر مسابقات در بخش داستانی هم وجود دارند.
.embed-container { position: relative; padding-bottom: 56.25%; height: 0; overflow: hidden; max-width: 100%; } .embed-container iframe, .embed-container object, .embed-container embed { position: absolute; top: 0; left: 0; width: 100%; height: 100%; }
تنها موردی که شاید بتوان به عنوان نکته مثبت و امیدوار بخش این سری برای شمارههای بعدی از آن نام برد، گیمپلی جذاب بازی است.
هر چند همین طور که در بالا اشاره شد هیچ وقت با عنوانی کاملاً آرکید یا شبیهساز طرف نیستیم
اما همین گیمپلی نیمه آرکید و شبیهساز بازی هم دارای جذابیتهای فراوانی است که باعث شده تا دیگر بخشهای این عنوان کمتر ما را مورد ازار قرار دهند. مکانیک موتور سواری به خوبی در بازی پیاده شده و به لطف طراحی مناسب پیستها و فیزیک خوب بازی شاهد هندلینگ مناسب و سرگرم کنندهای هستیم که میتواند حداقل تا زمان اتمام بخش داستانی ما را سرگرم کند.
در کنار این مورد گفته شده در بالا ، چندین حالت دوربین در بازی قرار گرفته که یکی از آنها حالتی است که داخل کلاه کاسکت موتور سوار قرار میگیرد و ما از دید او شروع به مسابقه با دیگران میپردازیم.
تغییرات آب و هوایی هر چند به صورت پویا در بازی وجود ندارد، اما این امکان به شما داده خواهد شد که در حالت بارانی به مسابقه بپردازید.
البته هندلینگ موتورها در این حالت خیلی تغییر نمیکند و بیشتر از نظر ظاهری شاهد تغییراتی در بازی هستیم. یکی از مواردی که اصولاً باعث سرگرم بودن عناوین ریسینگ و موتور سواری در مدت زمان بالا میشود، هوش مصنوعی رقبا در بازی است.
موردی که عنوان فورتزا در نسل هشتم کنسولها به لطف تکنولوژی درایوآتار استاندارد آن را به صورت کامل جا به جا کرد. اما در عنوان MES 2 خبری از یک هوش مصنوعی انقلابی همانند فورتزا نیست و عملاً با یک هوش مصنوعی معمولی و در بعضی جاهای بازی بد طرف هستیم.
در طول مسابقات بعد از چند ساعت حرکات هوش مصنوعی کاملاً قابل پیشبینی بوده و در عمل شاهد نکته خاص و یا تغییری در روند مسابقات نخواهیم بود. بدین صورت تنها درجههای سختی بالای بازی میتواند باعث ایجاد چالش شود که آن هم در بعضی موارد غیر منطقی بوده و لذت بازی را نابود کند.
نبود سیستم دمیج را هم باید به مشکلات این عنوان اضافه کنیم. MES 2 با این که سعی میکند نام یک بازی شبیه ساز را یدک بکشد، اما فاقد هر گونه دمیج مکانیکی و فیزیکی است.
در حالی که سازندگان مختلف بازی ها این روزها در تلاش هستند تا در بخش بصری از تمام توان کنسولهای نسل هشتمی استفاده کنند، استودیو Milestone خیلی به این مورد اهمیت نداده و با عنوانی نه چندان زیبا در بخش بصری طرف هستیم.
از یک طرف طراحی مدلها با جزئیات و قابل قبول است و از طرف دیگر پیستها بازی خالی و دارای طراحیهای نه چندان با کیفیتی را مشاهده میکنیم. NPC ها و تماشاگران هم که از نسل قبل آمده و طراحی خوبی ندارند. در این بین اما توجه به بعضی از جزئیات جالب و قابل تحسین است.
برای مثال پیستهای خاکی بازی در شروع مسابقه کاملا یکدست و تمیز هستند، اما در اواخر مسابقه شاهد آن خواهیم بود که بر اثر تماس لاستیکهای موتور با کف جادههای خاکی، رد تایرها به شکلی کاملاً واقعی بر روی آنها به جا مانده است.
خوشبختانه در بخش تکنیکی شاهد عنوان قابل قبولی با نرخ فریم ثابت هستیم و از این بابت مشکلی وجود ندارد. افکت صدای موتورها به خوبی انجام شده و انتقادی بر این بخش وارد نیست. البته به جز آن صدای شن و خاک که بر اثر حرکت موتورها بر روی پیستها بلند میشود و موزیکهای راک بازی هم ترکیب مناسبی برای بخش صداگذاری بازی هستند.
عنوان بازی Monster Energy Supercross 2 همانند اکثر عناوین استودیو Milestone نتوانسته به عنوان یک بازی قابل قبول ظاهر شود.
این عنوان دارای مشکلات فراوانی است که از تبدیل شدن آن به یک اثر سرگرم کننده جلوگیری میکند. تنها بخشی که سازندگان به خوبی توانستهاند در بازی آن را پیاده کنند، همان گیمپلی و هندلینگ موتورهای بازی است و تجربه آن تنها به طرفداران این ورزش و موتورهای کراس توصیه میشودابن بازی را تجربه کنند. نقاط قوت بازی
مکانیک و هندلینگ موتور ها
نقاط ضعف بازی
بخش داستانی خسته کننده و تکراری
گرافیک بصری تاریخ مصرف گذشته
کم عمقی بازی
نبود سیستم دمیج به صورت کلی در بازی
بخش تمرینی خسته کننده بازی