پیشتازتک پلاسسلامت و پزشکی

اتصال مغز انسان به مغز موش توسط پژوهشگران چینی

نحوه کنترل حرکات موش سایبورگ

دانشمندان و پژوهشگران چینی با برقراری ارتباط بین مغز انسان و مغز موش توانستند حرکات موش را کنترل کنند.

تیمی از پژوهشگران چینی یک سیستم بی‌سیم مغز به مغز ساخته‌اند که به انسان این امکان را می‌دهد که ذهن یک جونده را کنترل کند.

آنها موش سایبورگ را در یک مسیر مارپیچی حرکت دهد. سایبورگ اشاره به موجودی دارد که دارای اجزای ارگانیک و مکانیک است.

به تازگی در مجله‌ی  Nature’s Scientific Reports  پژوهشی منتشر شده است،پژوهشگران توانسته اند که مغز انسان را  توسط یک رابط مغز به مغز (BBI)به یک کامپیوتر متصل می‌کند و با رمزگشایی اطلاعات مغز انسان باعث شوند مغز موش همان دستور حرکت را صادر کند. پژوهشگران روش خود را در بخش جذابی از مقاله با عنوان «آماده‌سازی موش سایبورگ» تشریح کردند و توضیح دادند که آن‌ها چگونه الکترودهایی را در دو قسمت از مغز موش قرار دادند.

دانشمندان بوسیله الکترودهایی که به‌صورت بی‌سیم ازطریق ابزار تحریک‌کنننده‌ای کوچک روی پشت موش دریافت می‌شد،موش را آموزش دادند که براساس اطلاعاتی ، در جهت خاصی حرکت کنند.

آزمایشات انجام شده بر روی موش سایبورگ

نخستین آزمایشی که‌ آن‌ها روی این موش سایبورگ انجام دادند، حرکت در مارپیچ ستاره‌ای شکلی بود که هشت پر داشت.

شروع حرکت موش در یکی از بازوهای مارپیچ بوده و وظیفه‌ی او حرکت به‌سمت بازوی دیگر بود. کنترل‌کننده‌ی انسانی نیز برای اندازه‌گیری سیگنال‌های مغزی به یک الکتروانسفالوگرام(EEG) مجهز بود و الکتروانسفالوگرام مستقیما به یک کامپیوتر متصل شده بود. کامپیوتر، سیگنال‌های مغز انسان را رمزگشایی کرده و آن‌ها را ازطریق یک مدل عبور می‌داد تا مغز موش را تحریک کند و به او بگوید که در جهت خاصی حرکت کند.

روش EEG که برای اندازه‌گیری سیگنال مغز انسان استفاده میشود این است که لازم نیست الکترودها مستقیما به مغز انسان وصل شوند  اما موجب تضعیف سیگنال نیز می‌شود.

نظر مهندس مک مورلاند در خصوص این آزمایشات

EEG ازطریق جمجمه فعالیت الکتریکی مغز را اندازه‌گیری می‌کند. EEG سیگنال سریعی به ما می‌دهد اما از آنجایی که جمجمه و پوست قابلیت هدایت چندان نداشته و کاملا ضخیم هستند، سیگنال فضایی خوبی از مغز ایجاد نمی‌شود.
آنگوس مک مورلاند
مهندس بیومکانیک در دانشگاه اوکلند

مهندس مک مورلاند با مقایسه سیگنال‌های حاصل از EEG با خواندن یک کتاب میگوید: «این کار تقریبا مانند خواندن یک کتاب از پشت چندین لایه از شیشه‌ی مات است». استفاده از چنین روشی مانع از تجزیه‌و‌تحلیل سریع اطلاعاتی می‌شود که از مغز انسان می‌آید. مفهوم این وضعیت این است که ورود اطلاعات به مغز موش با قدری تأخیر انجام می‌شود و باید این مسئله درنظر گرفته شود.

هرچند سیگنال‌های مغز برای حرکت در مسیر راست و چپ می‌توانستند رمزگشایی شوند اما برای حرکت موش به سمت جلو پژوهشگران از چشمک‌زدن استفاده کردند.

مقدار زمانی که طول میکشید موش در این مسیر مارپیچ حرکت کند به‌طور متوسط سه دقیقه زمان می‌برد. در ادامه موش سایبورگ در مارپیچ پیچیده‌تر و مسیر ازپیش‌تعیین‌شده قرار داده شد. به‌طور متوسط، در ده آزمایش متوالی، حرکت موش‌ها از مسیر تعیین‌شده در ماریپچ در ۹۰ درصد موارد موفق بود.

ویدئو زیر نحوه کنترل حرکات موش توسط مغز انسان را نشان میدهد

.embed-container { position: relative; padding-bottom: 56.25%; height: 0; overflow: hidden; max-width: 100%; } .embed-container iframe, .embed-container object, .embed-container embed { position: absolute; top: 0; left: 0; width: 100%; height: 100%; }

موش به وسیله ابزاری تجهیز شده است که با تحرک مغزش به او دستور میدهد در جهات خاصی حرکت کند

دانشمندان و پژوهشگران در گذشته نیز میزان موفقیت های متفاوت روی رابط مغز با مغز کار کرده‌اند. در سال ۲۰۱۳، یک رابط مغزی، مغز انسان را به مغز موش متصل کرد و انسان را قادر ساخت که روی حرکات دم موش تاثیر بگذارد. در سال ۲۰۱۶ مغز انسان به یک سوسک سایبورگ متصل شد و انسان را قادر ساخت که بتواند تاحدودی سوسک را در مسیر S شکلی هدایت کند.

کاربرد کنترل حرکات موش توسط مغز انسان چیست؟

البته این اولین‌بار است که یک رابط مغز به مغز درمورد یک وظیفه‌ی جهت‌یابی پیچیده استفاده شده است.

در یک مقاله‌ی قبلی، پژوهشگران پیشنهاد کردند که موش‌های سایبورگ ممکن است دارای ظرفیت بالایی در عملیات تفحص و نجات باشند. این موش‌ها قادر خواهند بود که در داخل یا خارج از محدوده‌ی خطر، با کنترل انسان از راه دور حرکت کنند. مک مورلاند می‌گوید:

آیا انسان ها می‌توانند در آینده از این تکنولوژی برای فرستادن موشی که یک فرستنده و دوربین به او متصل است به یک ساختمان فروریخته برای گشتن به دنبال بازماندگان استفاده کنند؟ بله، ظاهرا این کار قابل انجام است ولی کنترل از راه دور دستی در این زمینه بسیار مطمئن‌تر خواهد بود.

اکنون این تکنولوژی هنوز در مراحل اولیه‌ی خود است اما پرسش های اخلاقی در زمینه‌ی استفاده از کنترل ذهن روی دیگر گونه‌ها پیش آمده است. پژوهشگران این مطالعه اذعان دارند که کمیته‌ی اخلاق دانشگاه پروتکل‌های آزمایشی آن‌ها را  تأیید کرده است.