کشف سیارکی عجیب به نام 2019 AQ3 که از سیاره زهره به خورشید نزدیک تر است!

کشف سیارک  2019  AQ3

ستاره شناسان موفق به کشف سیارکی شده‌اند که به‌کلی درون مدار زمین و حتی نزدیک‌تر از زهره به دور خورشید میچرخد.

ما از مدت‌ها پیش منظومه‌ی شمسی را بررسی کردیم و تاکنون، کم و بیش به ترتیب جایگیری اجرام در آن پی برده‌ایم؛ به این ترتیب که اول خورشید، سیارات، کمربند سیارکی، سیارات بیشتر و سپس میلیون‌ها سیارک بیشتر (تعداد دقیق آن‌ها را نمی‌دانیم) در منظومه‌ی شمسی قرار گرفته‌اند.

در هر صورت، بعضی اوقات اجرام عجیبی در این نقطه پیدا می‌شوند، مثل زمانی که شاید جرمی به جز سیاره‌ی نهم در لبه‌ی منظومه‌ی شمسی پنهان شده باشد.

در حال حاضر کشف جدیدی صورت گرفته که امکان دارد سیارک‌های بیشتری در بخش خورشید – سیارات وجود داشته باشد این جرم که 2019 AQ3 نام دارد،‌ سیارکی است که تقریبا همیشه در مدار بیضوی محکمی نزدیک‌تر از زهره (ناهید) به خورشید می‌چرخد.

زمان چرخش سیارک 2019  AQ3به دور خورشید

براساس کشف اخیر،‌ افت مدار این سیارک حتی از عطارد، نزدیک‌ترین سیاره به خورشید نیز بیشتر می‌شود. یک دور گردش کامل این سیارک دور خورشید تنها ۱۶۵ روز طول می‌کشد که کوتاه‌ترین سال مشاهده‌شده تاکنون در یک سیارک حاضر در منظومه‌ی شمسی محسوب می‌شود.

0
زمان چرخش این سیارک به دور خورشید

مقایسه زمان های چرخش به دور خورشید عطارد و زهره با سیارک 2019  AQ3

این در حالی زمان چرخش این سیارک به دور 165 روز است که ناهید و عطارد به‌ترتیب ۲۲۵ و ۸۸ روز به طول می‌انجامد که یک دور کامل به دور خورشید بزنند.

کونچی یه، اخترشناس از مرکز تحلیل و پردازش مادون قرمز (IPAC) در مؤسسه‌ی فناوری کالیفرنیا در این‌باره گفت:ما جرم شگفت‌انگیزی را کشف کرده‌ایم که مدارش به‌ندرت فراتر از مدار زهره (ناهید) می‌رود. این اکتشاف مهمی به‌حساب می‌آید. احتمال دارد که سیارک‌های کشف‌نشده‌ی بسیار بیشتری همانند نمونه‌ی اخیر در آنجا وجود داشته باشند.
کونچی یه
اخترشناس

سیارک مورد بحث اولین بار در چهارم ژانویه‌ی ۲۰۱۹ در داده‌هایی از تاسیسات گذرای تسویکی (ZTF) دیده شد. این تاسیسات یک طرح نقشه‌برداری خودکار از آسمان است که از درون رصدخانه‌ی پالومار اجرا می‌شود. طولی نکشید که ماهیت غیرمعمول این جرم برای دیگر ستاره شناسان معلوم شد و برای مشاهده بهتر و مطالعه آن، چندین تلکسوپ در تاریخ‌های ۶ و ۷ ژانویه مستقر شدند.

علاوه‌بر این،‌ بعدا مشخص شد که بایگانی تلکسوپ Pan-STARRS 1 در رصدخانه‌ی هالئاکالا در هاوایی، از قبل دربردارنده‌ی شواهدی از این سیارک بود که تاریخ ثبت آن‌ها به سال ۲۰۱۵ بازمی‌گردد.

کشف مدار این سیارک عجیب توسط ستاره شناسان

طبق اطلاعات بایگانی و مشاهدات جدید، پژوهشگران توانستند مدار 2019 AQ3 را به‌صورت دقیق محاسبه کنند. این سیارک در حلقه‌ای عجیب سیر می‌کند که آن را در صفحه‌ی مداری منظومه‌ی شمسی بالا و پایین می‌برد. نحوه‌ی چرخش این جرم از آن جهت عجیب است که بیشتر اجرام منظومه‌ی شمسی در داخل ابر اورت، با دقت تقریبا بالایی روی صفحه‌ی مداری در حال چرخش هستند.

همچنین همان‌طور که اشاره شد، نزدیکی بیش از حد این سیارک به خورشید غیرمعمول است. از بین تمام سیارک‌های بی‌شمار موجود در منظومه‌ی شمسی که تا به حال کشف کرده‌ایم،‌ تنها مدار ۱۹ مورد (از جمله 2019 AQ3) به‌کلی توسط مدار زمین احاطه شده است.

این سیارک‌ها که با عنوان سیارک‌های آتیرا، آپوهله یا اجرام درون‌زمینی (IEO) شناخته می‌شوند، فعلا خطری برای زمین محسوب نمی‌شوند؛ اما اگر مدارشان توسط ناهید یا عطارد به‌هم بخورد، می‌توانند به اجرامی بالقوه تهدیدزا تبدیل شوند.

ابعاد سیارک 2019 2019 AQ3

طبق تحقیقات انجام شده  که نشان میدهد 2019 AQ3 اندازه‌ی کاملا بزرگی دارد و لیکن ما هنوز نمی‌دانیم که چه تعداد سیارک هم‌اندازه‌ی این جرم وجود دارند. البته هرچند، ارائه‌ی ابعاد دقیق براساس مشاهدات محدود شدنی نیست؛‌ اما ارزیابی‌های فعلی نشان می‌دهند که این سیارک می‌تواند قطری به اندازه‌ی ۱.۶ کیلومتر داشته باشد. یه در این‌باره گفت:

این یکی از بزرگ‌ترین سیارک‌هایی است که مدارش به‌کلی درون مدار زمین قرار دارد و یک نوع جرم بسیار کمیاب به‌شمار می‌رود.2019 AQ3 از جهات بسیار سیارکی واقعا عجیب و غریب است.

اهداف مهم تاسیسات ZTF

یکی از اهداف ZTF مشاهده سیارک‌های آتیرا و سیارک‌های نزدیک زمین و ستاره‌های دنباله‌دار بالقوه خطرناک برای زمین،محسوب می‌شود. این تاسیسات با میدان دید وسیعش برای رصد اجرامی با سرعت زیاد یا پدیده‌های گذرا طراحی شده است. به این اجرام یا پدیده‌ها در اصطلاح نجوم، رویدادهای ستاره‌شناسی گذرا گفته می‌شود.

این رویدادها شامل سیارک‌ها، ابرنواختر و حتی سیاه‌چاله‌ها هستند. ZTF از زمان آغاز به‌کار در مارس ۲۰۱۸، یعنی کمتر از یک سال پیش، به شناسایی بیش از ۱۱۰۰ رویداد گذرا کمک کرده است. شری کولکارنی، پژوهشگر ارشد این تاسیسات گفت:

ZTF هر سه شب یک‌بار، از کل آسمان شمالی نقشه‌برداری می‌کند. این تاسیسات هم‌اکنون معدود ابرنواختر‌هایی را در یک شب کشف می‌کند و ما انتظار داریم که نرخ به‌مرور افزایش یابد.

دستاورد های تاسیسات ZTF

در کل، این پروژه تا به حال ۵۰ سیارک نزدیک به زمین، از جمله 2018 NX و 2018 NW را شناسایی کرده است که در فاصله‌ی تنها ۱۱۵٬۸۰۰ و ۱۱۲٬۳۰۰ کیلومتری از کنار زمین عبور می‌کنند. این تاسیسات همچنین دو سیاه‌چاله را با اسامی مستعار ند استارک و جان اسنو، درحالی‌که ستارگان را تکه‌تکه می‌کردند، شناسایی کرده است.

مقالاتی که این اکتشافات را وصف کرده‌اند، در نسخه‌ای اختصاصی از ژورنال انتشارات انجمن اخترشناسی اقیانوس آرام منتشر خواهند شد.