تأثیر استفاده طولانی مدت از رسانههای دیجیتال بر کودکان

والدین باید زمان استفاده کودکان و نوجوانان از رسانههای دیجیتال مانند تلویزیون، کامپیوتر، تبلت و تلفن همراه را محدود کنند تا تأثیرات منفی آن را به حداقل برسانند.
تاثیر رسانه های دیجیتال بر زندگی روزمره
میدانیم که بسیاری از مردم در طول روز کاری خود مجبورند به صفحهی کامپیوتر نگاه کنند؛ اما زمانیکه در خانه جلوی صفحههای نمایش (تلویزیون، کامپیوتر، تبلت و تلفن همراه) میگذرانیم، تأثیرات منفی روی مغز، بدن و روابط شخصی ما دارد. فناوری در زندگی روزمره و همهی فعالیتهای ما نفوذ کرده است و بههمین علت نوع رسانهها و اطلاعاتی که از آنها دریافت میکنیم، تغییر کرده اند.
باوجود تغییرات مهمی که در نحوهی دریافت اطلاعات در هر گروه سنی و جمعیتشناسی آمریکا اتفاق افتاده است، بررسی ها فقط نشان میدهند که این تغییرات چه مفهومی برای مغز انسان دارند.
سلامت روان گروههای سنی مختلف در گذشته و حال
باتوجه به ناقصبودن نتایج پژوهشها اطلاعاتی که جمعآوری شده، چندان مشخص نیست؛ اما گذشته از اینکه استفاده از صفحات نمایش میتواند برای مغز ما خوب یا بد باشد، یک مسئله واضح است که این تغییرات عملاً نحوه تفکر و پیشرفت ما را تغییر میدهند.
این مسئله در مورد نوجوانان نیز صدق میکند؛ چراکه هر روز از این دستگاهها در امور مختلف زندگیشان استفاده میکنند. باتوجه به اینکه مغز ما میتواند حدود ۱۲۰ بیت بر ثانیه را پردازش کند، فیلترهایی که به ما کمک میکنند، بیشتر از گذشته مشغول فعالیت هستند تا مشخص کنند که چه اطلاعاتی برای ما لازم و کدام غیرضروری هستند (زمانی را تصور کنید که صدها کیلومتر بدون توجه به مناظر اطراف رانندگی کردهاید).
تأثیر فیلترهای اطلاعات مغز بر سلامتی
متأسفانه آنچه که باعث توسعه مغز میشود، تغییر کرده و درنتیجه نحوهی تأثیر فیلترهای اطلاعات مغز بر سلامتی ما نیز دستخوش تحولاتی شده است. بهعنوان مثال، نوجوانانی که زمان بیشتری را صرف تلفنهای همراه خود میکنند، درصد بالاتری از افسردگی و تنهایی را گزارش کردهاند؛ هرچند به گفته ۸۱ درصد از آنها : هنگام استفاده از تلفن همراه، حس ارتباط بیشتری با دیگران پیدا میکنند.
تأثیر فیلترهای اطلاعات مغز بر سلامتی کودکان
بزرگترین شوک این تحقیقات از تحلیل کودکان بهدستآمده که مغزشان درحال رشد است و در هر ثانیه میلیونها نورون را به هم متصل میکنند. درواقع پژوهشی جدید از تفاوت واضح بین مغز اطفال و کودکانی که بیش از هفت ساعت در روز از تلفنهای هوشمند، تبلت یا بازیهای ویدئویی استفاده میکنند و آنهایی که از این وسایل استفاده نمیکنند، خبر دارد؛ هرچند این رقم همچنان پنج ساعت کمتر از متوسط استفاده بزرگسالان از این دستگاهها است.
تحقیقات مشابهی از مؤسسه ملی سلامت نیز نشان میدهد، کودکانی که روزی دو ساعت از این رسانهها استفاده میکنند، در مقایسه با همسالانی که با این رسانهها کاری ندارند، نمرهی زبان و تفکر پایینتری در آزمونها میگیرند.
نقش والدین در استفاده کودکان از دنیای دیجیتال
ظاهراً مدتزمان تماشای صفحههای نمایش اعتیادآور است و والدین باید تصمیم جدی دربارهی نحوهی استفاده از دستگاههای خود بگیرند، بهویژه که این رفتار والدین مثل هر مادهی اعتیادآور دیگری موجب بروز چرخهای وحشتناک برای فرزندانشان و فرزندان فرزندانشان میشود.
دستورالعمل آکادمی پزشکی اطفال آمریکا برای استفاده کودکان از دنیای دیجیتال
بههمین دلیل آکادمی پزشکی اطفال آمریکا تصمیم به نگارش جدیدترین دستورالعمل خود برای مدتزمان تماشای صفحهی نمایش برای کودکان افتاده است و توصیههایی برای والدین دارد مبنی بر اینکه برای انتخاب بهترین اسباببازی به سراغ همان وسایل بازی قدیمی بروندو اجازهی استفاده از رسانههای دیجیتالی، به استثنای گفتگوی ویدئویی را به کودکان کوچکتر از ۱۸ تا ۲۴ماه ندهند .
نقش والدین در زمانبندی استفاده کودکان از وسایل دیجیتالی
والدین باید زمان تماشای صفحات نمایش برای کودکان بین دو تا پنج سال را به یک ساعت در روز محدود کنند و هنگام معاشرت با کودکان در هر سنوسالی که باشند، میزان استفاده از دستگاههای خود را کاهش دهند. حتی در خانوادههایی که بهلحاظ اقتصادی مشکل دارند، کودکان و خردسالان از فناوریهای دیجیتال بسیار بیشتر از قبلا استفاده میکنند.
این روند برخلاف دههها تأکید بر لزوم رابطه و تماس بینشخصی در نوجوانان و جوانان است و پژوهشهای متعددی اشاره به رابطهی بین مدتزمان تماشای صفحات نمایش توسط کودکان در طول روز، با افزایش شاخص تودهی بدنی، کاهش زمان خواب شبانه، تأخیر در توانایی شناخت، زبان و پیشرفت اجتماعی-عاطفی دارند.
نظریه جوامع پزشکی
درحالیکه اپلیکیشنها و دستگاههای دیجیتالی میتوانند به آموزش تعدادی مهارت حل مشکل، سواد پایه، توانایی شمارش اعداد و ارتباط بین کودکان بپردازند، اما جوامع دانشگاهی یا پزشکی این موضوع را تایید نمی کنند. بهعنوان مثال در مصاحبهی اخیر اندرسون کوپر در برنامهی شصت دقیقه، یک پژوهشگر گفت:
تصور ما از بازی کودکان با آیپد این است که آنها آنچه که در آیپد میبینند، به دنیای واقعی منتقل نمیکنند؛ پس اگر اپلیکیشنی را در اختیار کودکی قرار دهید تا با لگوهای مجازی بازی کند و بعد لگوهای واقعی را مقابل او بگذارید، او باز هم به بازی خود مشغول میشود.
روند یادگیری در کودکان
این یافتهی اولیه با گزارشهای اولیه آکادمی پزشکی اطفال آمریکا در سال ۲۰۱۶ مطابقت دارد که ادعا میکند کودکان در حدود ۲۴ ماهگی شروع به یادگیری کلماتی از گفتگوهای ویدئویی زنده میکنند؛ اما در تبدیل آنچه که در صفحهی نمایش میبینند به دنیای واقعی مشکل دارند.
دلایل کافی برای سن دو سالگی و بیشتر وجود دارد که به مدتزمان مجاز تماشای صفحات نمایش اشاره دارد، هرچند نگرانیهای فراوانی دربارهی سلامت و رشد خردسالانی که برای چندین ساعت در روز از این دستگاهها استفاده میکنند، وجود دارد.
تاثیرات مثبت و منفی استفاده از وسایل دیجیتالی بر کودکان
مؤسسه ملی سلامت پژوهشهای خود دربارهی تأثیرات مثبت و منفی تلویزیون، تلفن همراه، کامپیوتر و تبلت بر کمسنوسالترین گروه جامعه را آغاز کرده و متعهد شده است تا نتایج آن در کل یک دههی آینده را در اولین فرصت ممکن انتشار دهد، به امید اینکه رفتار افراد، رویکردهای اجتماعی و سیستمهای تحصیلی را تغییر دهد. دانشمندان نیز میخواهند درک بهتری از تأثیر دستگاههای دیجیتالی بر ساختار فیزیکی مغز، مهارتهای اجتماعی-عاطفی، شناختی و رشد حرکتی در مغز کودکان پیدا کنند. بههمین دلیل این مؤسسه، پژوهشی ۳۰۰ میلیون دلاری را در ۲۱ نقطه از آمریکا آغاز کرده است.
ادامه این پژوهشها …
هم اکنون این پژوهش درصدد بررسی ۱۱ هزار کودک (که در سال ۲۰۱۸ ثبتنام کردهاند) طی ۱۰ سال آینده است. باتوجه به انتشار دادههای اولیه، دادههای بیشتر در سال ۲۰۱۹ منتشر خواهد شد و مطمئناً پژوهشهای متخصصان علوم اعصاب و کارشناسان رشد کودک در سراسر دنیا را تحت تأثیر قرار میدهد. درضمن پژوهش ذکر شده میتواند بر نحوهی تغییر روش والدین و مربیان برای تعامل و آموزش کودکان اثر زیادی بگذارد.