
مؤسسهی App Annie فهرست محبوب ترین و سودآورترین بازیها و اپلیکیشنهای موبایلی ۲۰۱۸ را منتشر کرده است که نامهایی مثل نتفلیکس و پابجی موبایل در آنها مشاهده میشود.
ظاهرا هر سال میزان دانلود اپلیکیشنها و البته میزان هزینهای که مردم در آنها صرف میکنند، در حال رشد است. مؤسسهی App Annie در گزارش تازه اش مدعی شده تعداد دفعاتی که اپلیکیشنها در سراسر جهان دانلود شدهاند، با رشدی ۱۰ درصدی در سال ۲۰۱۸، به ۱۱۳ میلیارد بار رسیده است.
کل هزینه خرید اپلیکیشن در سال 2018
از طرفی، همینرشد با سرعت زیادتری برای هزینههایی که مردم در اپلیکیشنها صرف میکنند، در سال ۲۰۱۸ بهوقوع پیوسته است؛ بر این اساس، کاربران فروشگاههای آنلاین در سراسر دنیا طی سال اخیر میلادی بیش از ۷۶ میلیارد دلار در اپلیکیشنها هزینه کردهاند که حدود ۲۰ درصد بیشتر از سال قبل است.
موسسهی App Annie آمار یادشده را با تحلیل دادههای حاصل از دو فروشگاه بزرگ اپ استور اپل و پلی استور گوگل تا روز پانزدهم دسامبر ۲۰۱۸ (۲۴ آذر ۱۳۹۷) بهدست آورده است. فروشگاههای چینی شخص ثالث شامل این آمار نمیشوند، البته اگر آنها نیز در این آمار دخیل بودند، بی تردید اعداد یادشده از این فراتر میرفتند.
این آمار تا روز پانزدهم دسامبر گرفته شدهاند؛ تحلیلگران میگویند که در نیمهی دوم آخرین ماه میلادی سال ۲۰۱۸ نیز آمار مثبتی ثبت شده است. خصوصا از اینجهت که مردم با فرا رسیدن فصل تعطیلات کریسمس و آغاز تخفیفها، نسبت به خرید گوشیهای جدید اقدام و تبعا برای دستگاههایشان اپلیکیشن دانلود میکنند. البته تاثیر این ۱۵ روز، به حدی نیست که اعداد یادشده را دستخوش جدی کند.
گزارش کامل آمار اپلیکیشنهای موبایلی
App Annie میگوید که قصد دارد در ماه ژانویهی پیشرو (دی-بهمن ۱۳۹۷) و پس از بهپایان رسیدن کریسمس، گزارش کامل آمار اپلیکیشنهای موبایلی را منتشر کند. این مؤسسه، افزایش درخور توجه هزینهی صرفشده توسط مردم در اپلیکیشنها را مدیون بازیهای موبایلی میداند؛ بازیهایی که طبق ادعای App Annie، محبوبترین و سودآورترین فرمت در میان بازیهای ویدئویی هستند (نسبت به بازیهای کامپیوتری یا کنسولی).
محبوب ترین بازی های سال 2018
در سال ۲۰۱۸، بازار بازیهای موبایلی با انتشار آثاری مثلPUBG Mobile ،Fortnite و Roblox به اوج رسید؛ بهلطف عرضهی گوشیهایی با سختافزار قوی، این بازیها بهشکلی چشمنواز اجرا میشوند و تجربهی لذتبخشی را بهکاربر منتقل میکنند. همچنین اثری مثل فورتنایت با استفاده از قابلیت کراس پلتفرم توانست حسابی بهمحبوبیت برسد.
تحلیلگران App Annie پیشبینی میکنند که این روند در سال ۲۰۱۹ هم ادامه پیدا کند؛ زیرا در این سال گوشیهایی قدرتمندتر با توانایی بیشتر در زمینهی اجرای بازیهای سنگین چندنفره به بازار عرضه خواهند شد. از طرفی دیگر، بازیهای سبک هایپر-کژوال (Hyper-Casual) هم توانستند رشد خوبی را طی یک سال اخیر تجربه کنند.
همچنین اپلیکیشنهای دارای حق اشتراک توانستهاند نقش مهمی را در افزایش هزینهی صرفشده توسط کاربران در سال ۲۰۱۸، ایفا کنند. مؤسسهی App Annie پیشبینی میکند که هزینهی صرفشده در فروشگاههای مبتنی بر اپلیکیشن (شامل فروشگاههای شخص ثالث در چین) در سال ۲۰۱۸ مرز ۱۲۲ میلیارد دلار را رد کند.
میانگین زمان صرف سده پای گوشی در سال 2018
مؤسسه همچنین مدعی است که مردم در سال ۲۰۱۸، زمان بیشتری را پای گوشیهای موبایلشان گذراندهاند.
ظاهرا در سال ۲۰۱۸، هر کاربر معمولی گوشی در ایالات متحدهی آمریکا بهصورت روزانه تقریبا سه ساعت را صرف استفاده از اپلیکیشنها کرده است؛ این عدد نسبت به سال ۲۰۱۷ بهمیزان ۱۰ درصد و نسبت به سال ۲۰۱۶ بهمیزان ۲۰ درصد رشد داشته است.
این شرکت همچنین جدول اپلیکیشنهایی که طی سال اخیر میلادی بیشتر از بقیه دانلود شدهاند و در آنها بیشتر هزینه شده را منتشر کرده است. بر این اساس، اپلیکیشن Messenger بیشترین میزان دانلود را در بین اپلیکیشنها بهخود اختصاص داده است. بازی Helix Jump نیز لقب پردانلودترین بازی ۲۰۱۸ را از آن خود کرده است.
ظاهرا سازندگان بازی Fate/Grand Order توانستهاند از بازی خود درآمد زیادی کسب کنند؛ زیرا طبق آمار، کاربران این بازی بیشتر از بازی های دیگر در سال ۲۰۱۸، در آن هزینه کرده اند. نهایتا همانطور که میشد انتظار داشت، کاربران بیشتر هزینههای خود را در سال ۲۰۱۸ خرج اپلیکیشن نتفلیکس کردهاند.