پیشتازتک پلاسسلامت و پزشکی

خطر! خواب رفتن مداوم پا را جدی بگیرید

خواب رفتگی پا عارضه ای بسیار شایع و آزاردهنده است که بسیاری از اوقات بی خطر و گذرا می باشد. اما اگر به تناوب تکرار شود ممکن است تبدیل به عارضه ای مزمن شود .

خواب رفتگی پا یا Paresthesia چیست و چه زمانی نگران کننده خواهد بود

آیا پای شما همیشه خواب می رود؟ مطمئنا پاسخ مثبت است چرا که هر انسانی در طول عمر خود این حالت را تجربه می کند ولی به راستی دلیل اصلی ان چیست؟ آیا طبق آنچه تقریبا همه فکر می کنند خواب رفتگی دست و پا و هر یک از اعضای بدن به علت اختلال در گردش خون است ؟
 

علتهای خواب رفتگی پاها

احساس سوزش و گزگز کردن پا هنگام بی حس شدن برای همه ی ما بسیار طبیعی است و همه ی ما این حس آشنا را بارها تجربه کرده ایم، نام علمی خواب رفتگی ، Paresthesia می باشد. گاهی اوقات ، زمان زیادی طول می کشد تا رفع شود،در مرحله ی اول این سوال پیش میاید که، به واقع چه چیز باعث خواب رفتگی پا می شود؟
 

نشانه ها و علتهای خواب رفتگی پا

بنابر گفته موسسه ملی اختلالات عصبی و سکته مغزی، خواب رفتگی پا نوعی احساس “سوزن سوزن شدن ” ناشی از ورم عصبی است. دکتر سوزان بسر، متخصص طب خانواده میگوید:” احتمالاعملکرد عصبی تحت فشار است.”ضربه زدن به قسمت فانی بون نیز همین پروسه می باشد، با این حال در این مورد ، فشار کوتاه و خفیف خواهد بود و برای طولانی مدت باقی نخواهد ماند.
 

دکتر بسر می گوید:

” خم کردن آرنج یا پا درحال رانندگی طولانی مدت علت رایج ورم عصبی است. گفتنی است که ، تصور غلط رایج این است که کاهش جریان خون در محل خواب رفتگی باعث این اتفاق می شود . اما طبق گفته ی دکتر بسر هیچ ارتباطی با این مسئله ندارد. فقط عصب. چرا که رگ ها خونی زیادی در پا برای گردش خون وجود دارند.” و با وجود اینکه تنها یک عصب در هر ناحیه وجود دارد ، انسداد عمل ساده تری خواهد بود.

چه زمانی خواب رفتگی پاها نشانه ای خطرناک است 

همچنین انواع گوناگون بی حسی وجود دارد که با سایر موارد سلامتی دیگر مثل دیابت ، فلج چندگانه و سکته مغزی ارتباط دارد و هر گونه آسیب مغزی ازجمله جراحت یا عمل جراحی میتواندباعث این خواب رفتگی شود.

خواب رفتن پاها نشانه یک بیماری است

تنها زمانی باید نگران شد که علائم بطور مدام تکرار می شوند، و برای چند دقیقه باقی می مانند؛ باید پزشک را در جریان بگذارید ، اما در غیر اینصورت در خواب رفتگی های خفیف ، هیچ آسیب درازمدتی محتمل نخواهد بود. برای به اصطلاح بیدار کردن پایتان لازم به انجام کار خاصی نیست، چراکه خودش اتفاق افتاده و وقتی اثر فشار مغزی تمام شود پا هایتان بیدار خواهند شد به حس اولیه خود باز خواهد گشت.

درمان

درمان بی حسی پا به علت بوجود آورنده علائم بستگی دارد. روش درمانی که برای خواب رفتن و گزگز انگشتان پا شما مورد استفاده قرار می گیرد به تشخیص پزشک در مورد علت گزگز و سوزن سوزن شدن پا  بستگی دارد. روش های درمانی مخصوص این مشکل از استراحت تا دارو و عمل جراحی متغیر است. پزشکان معمولا برای علائمی از قبیل گز گز پا و ضعف رفتن پا و … داروهای ضد التهابی یا مسکن را تجویز می کنند. با این حال، بهترین روش برای درمان این بیماری ها پیدا کردن علت و ترمیم بافت است روش های درمانی رایج برای درمان بی حسی و گزگز پا از قرار زیر است:

  • ترمیم عضله، استخوان یا ستون فقرات
  • مواد غذایی مناسب
  • کنترل بیماری های خود ایمنی
  • روش های درمانی کایروپراکتیک راهکاری مناسب برای درمان هر نوع بیماری عصبی می باشند.
همچنین بخوانید  دانلود بازی Defender III مدافع 3

درمان های خانگی

برای درمان بی حسی پا چند روش درمانی خانگی وجود دارد:

  1. کشش و ماساژ:

    کشش و ماساژ دادن در هنگام خواب رفتن پا به منظور افزایش جریان خون به ناحیه و رفع فشار از عصب در صورت امکان صورت می گیرد.این کار وقتی بیشترین کارایی را دارد که به محض شروع بی حسی و گزگز پا آن را انجام دهید بطور مثال در صورتی که نشسته اید و تایپ می کنید، بلند شوید و قدم بزنید.
  2. کمپرس گرم:

    کمپرس گرم به افزایش تامین خون در ناحیه بی حس شده کمک می کند. در صورتی که سوزن سوزن شدن پا شدت پیدا کرد، کمپرس گرم را بردارید و برای کاهش التهاب از کمپرس یخ استفاده کنید.
  3. تامین ویتامین های مورد نیاز:

    ویتامین های B و E قابل حل در آب به جلوگیری از بی حسی پا ناشی از کمبود ویتامین کمک می کنند. اگر دچار خواب رفتن پا یا سوزن سوزن شدن پا می شوید ماهی، سبزیجات سبز برگ دار و آجیل های زیادی را در رژیم غذایی خود قرار دهید.همچنین می توانید مکمل های ویتامین بازاری را مورد استفاده قرار دهید.

تمرینات ورزشی

کشش کف پا:

 روی زمین بنشینید و پای خود را صاف جلوی خود قرار دهید. به سمت جلو خم شوید و انگشتان پای خود را بگیرید و آنها را به سمت بدن خود بکشید. در صورتی که نمی توانید به راحتی به انگشتان پای خود دسترسی داشته باشید، یک حوله تا شده را روی گردی پای خود قرار دارد و هر کدام از لبه های حوله را در حین کشیدن در یک دست قرار دهید. این حرکت به کاهش علائمی نظیر بی حسی پا، خواب رفتن پا و گزگز پا می شود.

همچنین بخوانید  دلایل چرب شدن موهای سر چیست؟

کشش انگشت های پا:

با نشستن بر روی یک صندلی و قرار دادن یک پا بر روی یک زانو به صورت ضربدری انگشتان پای خود را بکشید. انگشتان دست خود را از انگشتان پای خود  عبور دهید و به آرامی به بالا و خارج هل دهید و هر انگشت پا را بکشید. سعی کنید بدون استفاده از انگشتان دست انگشتان پای خود را بکشید تا عضلات آنها قوی تر شوند با اینکار به کاهش گزگز انگشتان پا کمک می شود.

کشش عصب سیاتیک:

در صورتی که گزگز پا، ساق پا یا ران را نیز در بر می گیرد، سعی کنید عضلات گلابی شکل که در کنار عصب سیاتیک قرار دارند، بکشید. به پهلو دراز بکشید و پای پایینی خود را صاف بگیرید. زانوی بالایی خود را  خم کنید و آن را روی زمین در مقابل خود قرار دهید و بوسیله ران خود بکشید. همچنین، می توانید به پشت بخوابدی و هر دو زانوی خود را به سمت سینه خود بکشید. زانوهای خود را ضربدری شکل کنید و سپس زانوی پایینی را به عقب هل دهید تا ران مخالف کشیده شود.

علائم گزگز یا خواب رفتن انگشتان پا

گزگز انگشتان پا یا خواب رفتن پا یا همان احساس سوزن سوزن شدن پا معمولا برای تمامی افراد پیش آمده است که با اصلاح وضعیت بهبود می یابد. اما چنان خواب رفتن همراه با علائمی نظیر بی حسی پا، سوزش پا و ضعف رفتن پا باشد که بطور مداوم اتفاق می افتد، باشد باید به پزشک مراجعه کنید تا با تشخیص علت آن بهترین درمان را برایتان تجویز نماید. گاهی این علائم نظیر گزگز پا و ضعف پا ممکن است بطور ناگهانی و یا حتی در صبح نیز بروز کند و یا حتی در خواب دچار این علائم شوید و با درد و احساس سوزش پا و سوزن سوزن شدن پا از خواب بیدار شوید. معمولا علائم با درمات علت بیماری بهبود می یابد.

همچنین بخوانید  رفع بوی بد عرق در طب سنتی

پیشگیری از گزگز انگشتان پا

شما می‌توانید با ایجاد تغییر در سبک زندگی خود و کاهش فاکتورهای ریسک از ابتلا به سندرم تونل کارپال و گزگز انگشتان پا پیشگیری نمایید. درمان بیماری‌هایی همچون دیابت، فشار خون بالا، و آرتروز می‌تواند خطر ابتلای شما به سندرم تونل کارپال را کاهش دهد. به فشارهای وارد شده به دست دقت کافی داشته باشید و از فعالیت‌هایی که باعث کشیده شدن بیش از حد مچ دست می‌شود اجتناب کنید. این فعالیت‌ها می‌توانند استراتژی‌های مهم برای کاهش علائم بیماری از جمله بی حسی دست و خواب رفتن دست باشند.

از طريق
نمناک
برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن